Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Svenskars mobilskulder ökar

Flera personer med mobiltelefoner, olika märken.

Skulderna för mobiltelefoni och andra telekomtjänster ökar rejält. En generell prisökning och att allt fler låser sig med fastprisabonnemang är tänkbara förklaringar, enligt Andreas Wigren, marknadsanalytiker på Post- och telestyrelsen.

Under 2015 ökade svenska folkets skulder för telekomtjänster med omkring 25 procent jämfört med året innan, enligt statistik från Kronofogdemyndigheten. Per den 12 mars i år uppgick den totala skuldmassan för avslutade ärenden till 104 miljoner kronor för privatpersoner, och siffran kan komma att växa. Bland juridiska personer låg däremot skulderna kvar på ungefär samma nivå som året innan.

Enligt en sammanställning som Post- och telestyrelsen (PTS) har gjort, som gäller privatpersoner, syns att mobiloperatörernas snittintäkter per abonnemang ökar, vilket omvänt tyder på att abonnenternas kostnader ökar.

Fler har fastprisabonnemang

– Sett över en längre tidsperiod är en anledning till detta att många har gått över från kontantkort till kontraktsabonnemang, som är dyrare. På senare år beror ökningen också på att nyare abonnemangen innehåller mer mobildata per månad, vilket typiskt sett också kostar mer pengar, säger Andreas Wigren, marknadsanalytiker på PTS.

– Operatörerna ser att den ökade efterfrågan på mobildata ger dem möjlighet att öka sina intäkter när till exempel intäkterna från traditionella rösttjänster minskar.

Blir en månadskostnad

Samtidigt anser han att trenden mot att fler har fastprisabonnemang egentligen borde tala för en ökad kostnadskontroll för konsumenterna.

– Eftersom det ofta ingår en telefon på avbetalning i abonnemanget kan det ju vara så att man köper abonnemang för att få en ny telefon och inte tänker på att det blir en månadskostnad. En del kanske inte har koll på hur det hänger ihop, säger Andreas Wigren.

Vill minimera risk

Däremot känner operatörer som TT har kontaktat inte igen sig i bilden att fler kundfakturor förblir obetalda.

– När vi tittar över tid på de kreditförluster vi har tagit för kundernas räkning så är de sjunkande. Det pekar på en positiv utveckling för kunderna och vi arbetar med ett antal aktiviteter för att ytterligare minimera kundernas risker, säger Inger Gutenberg, pressansvarig på Telia.

Fakta: Telekomskulder

Visa

Under förra året fick Kronofogden in drygt 142.000 ärenden som rörde obetalda skulder hos privatpersoner gällande telekomtjänster vilket betyder en ökning på 24 procent. Året innan var siffran cirka 115.000.

Den totala skuldmassan för 2015 uppgick till 104 miljoner kronor (avslutade ärenden per den 12 mars 2016). 2014 var skuldmassan 84 miljoner kronor.

Ärendena avser skulder hos de fyra största teleoperatörerna Tele2, Telia, Telenor och Hi3G Access (Tre) som har omkring 95 procent av marknaden. Skulderna innefattar samtliga tjänster som de fyra bolagen säljer, i huvudsak handlar det om telefoni.

Totalt uppgick antalet ärenden som rörde obetalda skulder till strax under 1,2 miljoner 2015, en ökning med två procent jämfört med året innan.

Källa: Kronofogdemyndigheten