Foto: TT

Var sjätte missnöjd med sin e-handel

Publicerad

Var sjätte person (16 procent) som köpt varor på nätet från en utländsk e-handlare var missnöjda med köpet.

Mer än hälften av konsumenterna valde också att inte få sitt misslyckade köp ordnat eller lyckades inte med det, visar Konsumentverkets årliga rapport.

I Konsumentrapporten som publiceras för tredje året i rad har man bland annat tittat på e-handel. Baserat på de undersökningar Konsumentverket gjort visar det sig att 80 procent av alla konsumenter det senaste året gjort köp på distans men långtifrån alla är nöjda med sin vara. De drygt 50 procent missnöjda nätköparna som inte väljer – eller inte lyckas få sitt misslyckade köp ordnat – motsvarar enligt Konsumentverket cirka 180 000 konsumenter.

Att det handlar om för lite pengar anges som främsta skäl varför konsumenterna inte försöker annullera köpet.

I samband med utlandsresor är det en av tio resenärer som varit missnöjda med någon vara som man köpt.

Konsumentverket vill nu se flera åtgärder för att förbättra förutsättningarna för köpare, bland annat skapa samma regler för konsumentskydd inom EU och förstärka Konsumentverkets möjligheter att agera mot näthandlare som inte följer regelverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.