Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Vitaepros reklam förbjuds

Vitaepro påstår i sin marknadsföring att kosttillskottet ökar energin, orken, smidigheten och rörligheten. Nu förbjuder Marknadsdomstolen marknadsföringen.

Vitaelabs reklam för kosttillskottet Vitaepro innehåller påståenden som ”Med Vitaepro bevarar jag som tur är den smidighet och styrka jag behöver” och en lång rad idrottsprofiler har figuerat i företagets reklamfilmer.

Nu förbjuder Marknadsdomstolen den här typen av formuleringar. Redan 2013 krävde Konsumentombudsmannen att Marknadsdomstolen skulle förbjuda formuleringarna då de innehåller ”vilseledande påståenden”.

– Det är många konsumenter som har nåtts av reklamen och därför är vi nöjda att domstolen håller med oss i vår kritik av företagets marknadsföring, säger ställföreträdande konsumentombudsman Cecilia Tisell i ett pressmeddelande från Konsumentverket.

– Domen kommer att få vägledande betydelse, inte bara för kosttillskottsbranschen utan även för livsmedelsindustrin, eftersom domstolen nu har prövat vad man får säga i reklam för kosttillskott.

Fortsätter sända tv-reklam

I ett mejl till Dagens Media skriver Vitaelabs pr- och kommunikationschef Vibeke Hoff Norbye, att det här bara handlar om marknadsföringen av Vitaepro och ”ingalunda gäller kvaliteten eller effektiviteten av Vitaepro”.

”Beslutet är i huvudsak begränsad till mycket specifika formuleringar i marknadsföringen på vår hemsida och dessa har redan korrigeras. Vår tv-reklam kommer att fortsätta att sändas, som vi gör idag.” skriver Hoff Norbye.

Om bolaget bryter mot domen kan ett vite på två miljoner kronor komma att dömas ut.

Så här skriver Marknadsdomstolen i sin dom:

”På grund av det anförda ska Vitaelab förbjudas att vid marknadsföring av kosttillskottet VitaePro använda sig av de påståenden som stått i strid med god marknadsföringssed och påståenden av väsentligen samma innebörd på det sätt som framgår av domslutet.

Förbudet bör också omfatta marknadsföring av annat kosttillskott med väsentligen samma sammansättning som VitaePro på det sätt som framgår av domslutet."