Blir det nej kan affären stoppas. Alternativt kan VW tvingas höja sitt bud. Skulle affären fallera är fallhöjden för aktien, med 107 000 svenska ägare, stor. Detta har bland annat Aktiespararna varnat för när man rekommenderat sina medlemmar att säga ja.
Aktien fallit
Claes Hemberg, sparekonom på Avanza, manar på tisdagen i ett brev sina kunder till att ta ställning. Han ser tre val:
”Acceptera budet och hoppas på priset 200 kronor per aktie. Säg nej till budet, se aktien falla till 145 kronor och hålla tummarna för att bolaget klarar sig på egna ben även i framtiden. Sälj aktien direkt över börsen.”
När VW lade sitt bud i februari rusade Scania-aktien från drygt 140 nästan hela vägen upp till budets 200 kronor per aktie. Men sedan dess har kursen successivt fallit ned mot 182 kronor.
Vill inte avslöja
Den växande skillnaden avspeglar att marknaden ser det som allt mindre sannolikt att affären går i lås.
– Det finns en viss risk att Volkswagen kan behöva förlänga budtiden, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.
Alecta och Swedbank Robur har flaggat för besked före budtidens utgång. Exakt när vill de inte avslöja.