Bolaget heter Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV) och är dotterbolag till det kinesiska bolaget Dongfeng.
– Kina har varit något av en vit fläck för Volvo. Nu tar vi definitivt hand om den vita fläcken, säger Volvokoncernens vd Olof Persson på en webbsänd presskonferens.
Genom affären går Volvo om Daimler som världens största tillverkare av tunga lastbilar.
Affären beräknas ta tolv månader att genomföra och måste godkännas av olika konkurrensmyndigheter.
Volvo vill inte avslöja hur affären ska finansieras.
Tillsammans sålde AB Volvo och Dongfeng över 400.000 tunga och medeltunga lastbilar 2011, uppger företaget.
Inga jobb flyttas
Enligt Volvo kommer affären inte innebära att jobb flyttas från Sverige till Kina.
Det är, hävdar Volvo, snarare så att affären skapar jobb i Sverige.
– Det här leder till en högre aktivitet och vår erfarenhet är att det skapar jobb i hela systemet, Sverige inkluderat. Det är vår erfarenhet fram till nu och det gäller både vår egen personal inom Volvokoncernen och våra underleverantörer, säger Olof Persson.
Han ser i dagsläget inga orosmoln kring att affären ska godkännas av kinesiska myndigheter innan den går i lås.
-Vi kan inte se något sådant nu. Men jag vill inte spekulera. Det här är en process för myndigheterna och jag är ödmjuk inför den processen, säger Persson.
Facket positivt
Affären tas emot positivt av facket.
-Det här betyder att man får större tillgång till världens största lastbilsmarknad än vad man fått tidigare, säger Mikael Sällström, ordföranden för IF Metallklubben på Volvo i Göteborg.
Någon rädsla för jobb kommer flyttas från Sverige till Kina finns inte.
-Nä, det är snarare tvärtom. Det krävs en hel del kunnande från tekniker och där har Volvo mycket kunskap som kan generera jobb här i Sverige, säger Sällström.
Strategiskt köp
Enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, är köpet ett viktigt strategiskt steg för Volvo.
-Man kan säga att Kina tidigare har varit lite av en nagel i ögat för Volvo.
Enligt Engellau gör köpet att Volvo får ett mer heltäckande produktutbud.
-Köpet möjliggör att man har en produkt, via Dongfeng, som man kan distribuera och som kan täcka upp på marknader där Volvos produkt anses vara för dyr, för tung eller för avancerad, säger han.
En industriellt viktig och riktig affär. Så beskriver Martin Sköld, fordonsindustriforskare på Handelshögskolan i Stockholm, Volvos köp.
-Man kan använda en kinesisk produktbas och bygga utifrån den, det är det absolut viktigaste i affären. Plus att man får tillgång till en stor marknad, säger han.