Foto: SVT

Läs chatten med reportrarna bakom reportaget

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Efter programmet så chattade reportrarna Mikael Funke och Petter Ljunggren som gjorde reportaget ”Islamofobin i Sverige”, med er tittare. Chatten har nu stängt men här kan du läsa den i efterhand.

UG – Moderator: Välkomna till chatten! Nu svarar Mikael Funke och Petter Ljunggren på era frågor. Håll frågorna korta så hinner fler få svar.

tina: Jag kollar mer på programmet, jag blir rädd när jag ser hur mycket det händer i landet nu.Men uppdrag granskning är ett bra program.

UG – Muslimhat i Sverige

Mikael Funke: Tack! Vi gör vårt bästa.

Andreas: Bra reportage, Petter. På två veckor har du lyft ett tabu som ingen media gjort tidigare. Att konflikter från Mellanöstern många gånger ligger till grund för hatet. Ingen har nämnt detta tidigare. Du är modig.

Petter Ljunggren: Tack, jag försöker vara sann. Men det är ju naturligtvis bara en del av hatet i det här fallet, ett intressant specialfall. Väldigt mycket kommer från ”svenskar” som använder kritik av islam för att föra fram också rent rasistiska åsikter. Men, visst, även känsliga frågor måste kunna komma upp på bordet.

Andreas: Varför var det killröster på de tjejerna som intervjuades i Södertälje? Jag tvivlar starkt på att killarna i Södertälje har tajta jeans på sig med knähöga stövlar.

Petter Ljunggren: Nej, det vara inga killröster.

T: Bra program, om än lite för svagt fokus på SD roll i det hela.

Mikael Funke: Tack, bra synpunkt.

Ibbe: Hej Varför var det inte relevant att ta upp Hollywood och allmän media om stereotypa bilden av muslimer? 

Petter Ljunggren: Det är relevant, absolut! Man kan ju göra väldigt många olika program om detta.

Aron: Har ni haft skäl att misstänka att några av muslimernas anklagelser är påhittade? Med tanke på den låga lösningsfrekvensen av de anmälda brotten?

Mikael Funke: Hej, nej snarare tvärtom. Mörkertalet verkar vara stort enlig polisen.

T: Så medarbetaren i slöja råkade inte ut för något alls på två kvällar i Södertälje?

Petter Ljunggren: Nej. Vi gick i olika områden i Södertälje vid två tillfällen. Men det är ingen lätt metod, man kan aldrig visa att ett problem INTE finns. Men det var ju naturligtvis relevant i sammanhanget, att vi hade kunnat gå där utan trakasserier.

T: Vad tänker ni kring det faktum att den stora Facebook-gruppen ”NEJ TACK ! Till moské i Sverige” (67 000) både är startad av, och propagerar för, Svenskarnas Parti (SvP)?

Mikael Funke: Hej, det låter intressant. Vi får titta närmare på det...

Helene: Jag blir förtvivlad av läget i Sverige. Min svägerska är muslim, min svåger jude. Jag är jätterädd. Vad kan jag göra?

Mikael Funke: Jag förstår din oro, men vet inte riktigt vad du kan göra. Möten över gränser kan kanske minska rädslan.

Erik: Var det aktuellt att ta upp Omar Mustafas lite grumliga åsikter?

Petter Ljunggren: Det här programmet handlade om islamofobi och attackerna mot muslimer och moskéer. I det sammanhanget gick vi naturligtvis in på bilden av islam, och hur den påverkas av terror, krig och antidemokratiska grupper. Men det var inte islam i sig reportaget handlade om. För att svara generellt på din fråga.

Dave: Är det inte konstigt att i varje muslimskt ”hatbrott” så saknas det nästan alltid vittnen. Kan det inte vara som de två syrianska kvinnorna säger ”att de bara hittar på”.

Petter Ljunggren: Jag tvivlar starkt på det. I det fallet vi tog upp så finns ju som sagt t o m en dom i hovrätten.

Melisa: För det första gillade jag verkligen reportaget och min fråga är: tycker ni att sådana problem borde tas upp mer i skolan och tror ni man kan förebygga rasism genom att prata och lära ut om tolerans och respekt i skolan? 

Mikael Funke: Tack. Det tas nog upp i skolorna, men kan säkert göras i ännu större utsträckning.

T: Vad exakt är ”legitim religionskritik”?

Petter Ljunggren: Det är i det här fallet den debatt och kritik som handlar om islam utan att hetsa, och inte handlar om muslimer generellt. Det är klart att vi måste kunna diskutera kristendom, judendom, islam eller vilken religion som helst. Men jag tycker Omar Mustafa drog gränsen ganska bra.

Pernilla: Bra reportage! En fråga till er journalister: blev ni utsatta för hot under ert arbete??? Jag är intresserad av andra världskriget och upplevde att resonemanget i programmet från de som ogillar muslimer ekar från historien! Skulle vi inte lära oss ifrån historien? Vad är det som är så farligt med en sjal??? Jag förstår inte! Där i mot kan jag vara lite rädd för vissa män som ser utländska ut pga utsatthet för brott!!! Men om de går till en moské och ber! Det gör inte mig något!!! 

Petter Ljunggren: Nej, vi blev inte utsatta för hot. Och man kan nog aldrig vara säker på att vi lär oss från historien. Det gäller att hålla den levande.

ErikF: Är inte risken att varje brott mot en muslim kommer att betraktas som hatbrott.

Petter Ljunggren: Nej, hatbrott är bara de brott där motivet är just offrets etniska eller religiösa tillhörighet. (Eller sexuell läggning för den delen.)

Mn: Vill också berömma er för ytterligare ett bra och modigt program. 

Petter Ljunggren: Tack!

Peter: Jag har inget emot muslimer men jag gillar inte islam som ideologi/religion. Får jag tycka så utan att bli kallad islamofob?

Mikael Funke: Intressant fråga. Alla har ju rätt att gilla vad de vill. Men man kanske inte ska döma någon utifrån religionstillhörighet?  

Williams: Efter att ni har studerat ökat hat och våld i samhället noggrant. Hur skulle ni säga att mångkulturen fungerar i Sverige?

Petter Ljunggren: Jag använder inte begrepp som ”mångkultur”. Men det är klart att det finns konflikter som i det här fallet, som har med gruppers bakgrund att göra. Som i Södertälje, där en fruktansvärd krigföring från IS i Syrien och Irak slår tillbaka mot muslimer här.

S: Jag vill bara säga tack för ett jättebra program. Sporrar mig att göra mer för att motverka ALLT hat i samhället 

Mikael Funke: Tack, det var kul att höra!

Kaj-Al: Kan man begå hatbrott mot en vit svensk?

Petter Ljunggren: Ja, absolut. Bortsett från att denne svensk kan vara jude eller muslim, så finns det naturligtvis hatbrott mot homosexuella (och heterosexuella för den delen), och kristna.

gabriel: varför är SVT katastrof?

Petter Ljunggren: Vet inte vad du syftar på. Utveckla gärna.

Lisa: Hej, Löfving säger i slutintervjun att han tog fasta på orden från personen i inslaget i Muslimhatet som sagt att människor idag kommer från hela världen och att de tar med sig konflikterna hit. Jag hade tyvärr inte möjlighet att se hela programmet men: Står han verkligen och säger att hatbrott huvudsakligen begås av utlänningar som kommer hit? Vad har ni kommit fram till?

Mikael Funke: Hej programmet finns också på SVT Play om du vill se hela programmet. Jag tolkade inte alls hans svar så.

Magnus: Hej ! Tänkte se varför ni inte granskar det faktiska grunden till att människor är så negativa mot muslimer ? måste vara något som påverkar den åsikten , situationer som uppstår m,m,

Petter Ljunggren: Jag tyckte vi tog upp händelser i omvärlden t ex. Men det som blir ett stort problem är när detta övergår till generella åsikter om muslimer, ofta ett hat som jag tror eldar på den typen av trakasserier och moskéattacker vi sett så mycket av. Ett stort problem, vilken grupp det än riktar sig mot.

Rebecca: Hej! Tack för fantastiskt program. Jag funderar på om ni får någon kritik från dessa ”muslimhatare” gällande programmet?

Mikael Funke: Hej och tack! Det har kommit en del muslimkritiska kommentarer på twitter mfl. Du kan söka där.

Jonny : Finns det någon statistik rörande hatbrott mot kristna!? 

Petter Ljunggren: Ja, det finns det. Jag klistrar in ett stycke från BRÅs senaste rapport här. Resultat i korthet

• Under 2013 identifierades uppskattningsvis drygt 190 anmälningar med ett

kristofobiskt motiv och uppskattningsvis 130 anmälningar där motivet rörde

andra antireligiösa hatbrott.

• Kristofobiska hatbrott utgjordes främst av klot-ter/skadegörelse på kyrkor och

församlingshem (52 procent) och olaga hot/ofredande (33 procent).

• De vanligaste brotten för kategorin andra antireligiösa hatbrott var olaga hot/

ofredande (68 procent) och våldsbrott (12 procent).

• 48 procent av de kristofobiska och andra antireli-giösa hatbrotten klarades upp.

Av dessa personuppklarades 1 procent medan 47 procent klarades upp på teknisk

väg.

Jan-Åke: Har ni erbjudit polisen er hjälp med att spåra dom som kränker vi sociala medier. Det är ju en stor grupp enligt polismannen i reportaget.

Mikael Funke: Hej, vi jobbar inte så. Det är viktigt att polisen gör sitt jobb och vi vårt. Risken är att vi förlorar vårt oberoende om vi skulle börja samarbeta med polisen på det sättet.  

p.: ni måste skoja, 9/11 var ju inte det som fick en hel värld att hata islam...

Petter Ljunggren: Det var en händelse som definitivt påverkade perspektivet. Det satte fokus på islamistisk terror. En rad lagar drevs igenom. Om du tog del av rapporteringen då så måste du minnas, eller?

Sven: Om detta är ett världskänt problem, att det är mycket muslimhat i Sverige och att många stödjer SD, varför vågar fler muslimer söka asyl och skydd i Sverige?

Mikael Funke: Det säger väl en del om den desperation som finns. Dessutom är problemet stort även i resten av Europa.  

Carl Von Dussein : Sista inlägget : Höll inte Vi i Sverige på att avskaffa religionen, så varför skall Vi dras med en ny ? 

Petter Ljunggren: Jo, men religion är inget som man avskaffar. Det måste vara upp till var och en. Vi har religionsfrihet, det är grundläggande. Möjligheten att utöva den måste skyddas av samhället, och det är illa om man känner att man inte kan utöva den rätten. 

Leif: 50% av programmet handlar om stenkastning av nån källarlokal? Känner ni inte att ni glömmer flera grupperingar?

Mikael Funke: Jag vet inte riktigt vad du syftar på. Utveckla gärna.

No: Är det inte löjligt och missvisande att använda sjukdomsuttrycket ”fobi” när det handlar om brottsliga handlingar?

Petter Ljunggren: Ja, man kan ju diskutera terminologin. Det är ett inarbetat begrepp. Och sjuklig rädsla kan ju leda till brottsliga handlingar. Kanske finns bättre begrepp?

Je: Jag vill se fler olika nationaliteter i alla program SVT. Detta gör att många lär känna en ”främling”.

Mikael Funke: Samma här. Tack för din kommentar.

boende i botkyrka: Finns en del slutna grupper på Facebook med kränkningar av människor.olisen bryr sig inte.

Petter Ljunggren: Det är illa. Jag tror även SÄPO måste börja intressera sig mer.

Sussane: Skulle det vara riskfritt för mig att öppna en kyrka i tex. Saudiarabien eller skulle jag stöta på fobi mot kristna där? 

Mikael Funke: Jag vet inte. Du kan väl prova, om du har det behovet. Jag tror att misstänksamhet mot det okända finns över hela världen. 

T: Ni försökte få in synpunkter från politiker, men hur tolkade du att de har utfört sitt arbete i denna viktiga fråga?

Petter Ljunggren: Du menar i Södertälje? Där får de kritik för att ha gjort alldeles för lite för att motverka trakasserier mot muslimer.

Rt: Varför kan inte muslimer flytta till Saudiarabien eller Kuwait istället , där har de mycket pengar och många moskéer men inte en enda kyrka. 

Mikael Funke: Utveckla gärna. Varför måste någon flytta?

Johan: Kan ni inte gå under cover & avslöja om det finns områden i Sverige där sharia-lagar tillämpas, som det ryktas om?

Mikael Funke: Tipsa oss gärna om du vet mer! 

p.: snacka om att ni spunnit igång en våg av hat mot syrianer nu... Tack för den, SVT.

Petter Ljunggren: Det tror jag inte. Man måste kunna tala om ett problem, och det förstår alla som ser programmet att det inte alls gäller ALLA. Däremot ett hat och en motsättning som finns i grupper och som uppenbarligen kan prägla ett helt område.

PIA: Vet ni orsaken till branden i mosken i Eskilstuna? Många oroliga väntar på svar?

Petter Ljunggren: Nej, där pågår utredning ännu, vad jag vet.

Nicek: Jag är SDare och tar avstånd från alla slags fördomar eller våldshandlingar. Tycker att reportaget är viktigt men tycker ibland att ni blandar ihop rimlig islamkritik, som motstånd till moskéer, med islamofobi. Hur ser ni på denna gränsdragning? Är ni medvetna om skillnaderna mellan islamkritik och islamofobi?

Petter Ljunggren: Jag tycker att vi tog upp just den frågan. Jag ställde den till Omar Mustafa, som jag tycker gav ett bra svar.

A: Rasistikt att ni framställer syrianer på detta sätt 

Mikael Funke: Hur är det rasistiskt? De vi intervjuade fick ju säga vad de tyckte?

Carina: Varför togs inte medias roll om hanteringen av bevakningen av muslimer och filmvärlden? 

Mikael Funke: Hej, allt får inte plats i ett program, men det är en intressant frågeställning!

Jessica mikael funke : Jätte bra program, finns där lika mycket hat och attacker mot kristna? 

Mikael Funke: Tack! Petter har redan svarat på detta. Du kan scrolla ner och läsa mer om det.

Robban: I detta reportage pekade ni ut att syrianer/assyrier är förövarna och det förra programmet så daltade ni runt och pekade inte ut muslimer som förövarna mot judar

Petter Ljunggren: Jo, men Södertälje var en del i ett helt program. Det är naturligtvis inte syrianer/assyrier som ligger bakom islamofobin i Sverige i allmänhet. Men att det finns ett problem i Södertälje tycker jag var intressant att lyfta fram. Det blir väldigt tydligt hur mycket händelser i omvärlden påverkar, och skapar oacceptabla beteenden.

H: Man visar mindre och mindre respekt för varandra. Folk bryr sig mindre, många är rädda, rädda för att uttrycka sig, vill inte känna sig utfryst.

Petter Ljunggren: Jag tror faktiskt inte att det är så nattsvart. Jag tror inte Sverige är ett land av rasister, jag tror de allra flesta är toleranta och empatiska människor. Den lilla skaran hatare hörs och syns, och det är tyvärr kanske så att de har blivit något fler, fast fortfarande en liten minoritet. Det är värt att komma ihåg.

Christian : Varför gjorde man inte som i program 1, och skickade ut exempelvis en kvinna i slöja för att se hur hon blev bemött i malmö? Den judiska mannen fick ju en hel del glåpord, hade varit intressant och se om samma sak hänt en muslim i malmö. 

Petter Ljunggren: Vi testade inte i Malmö, men på ett par andra ställen. Men det är ingen lätt metod, och medarbetaren i slöja drabbades inte av några trakasserier. Vilken naturligtvis inte betyder att det inte finns några problem. 

Fred: Går det att utesluta att en del vandalisering av olika religiösa lokaler ex. klotter är rena ”false flag” operationer i syfte att få mer uppmärksamhet och därmed ökade bidrag.

Petter Ljunggren: Man kan väl inte utesluta någonting. Men det vore ju på gränsen till rubbat att skända sin egen bönelokal på det sättet. Högst osäkert vilken ekonomisk vinst som ligger i det. Nej, jag tror inte det.

Gun-BritLandergen: Hur kan man förvänta sej att så vitt skilda kulturer skall kunna enas? Med så olika syn ex.vis vad gäller kvinnors jämlikhet som vi jobbat med så länge i Sverige. Skall jag då som kvinna tycka det är OK med muslimska kvinnors fortfarande regression då deras män bestämmer. Vissa får inte ens visa ansiktet! Klart att detta blir problem i ett modernt och jämlikt samhälle i Sverige o övriga Europa. Vad annars är förväntat? Jag är glad jag är 67 år. Detta kommer ju självklart att eskalera.

Mikael Funke: En nyckel är så klart att acceptera varandras olikheter. Sen tror jag att det är bra med ett tillåtande debattklimat där frågan om till exempel slöja kan diskuteras. På så sätt skulle mycket avmystifieras. Vi tenderar ju att irritera oss på sådant som vi inte förstår.  Vi kanske inte måste enas på alla punkter.

Lina: Har ni någosin diskuterat att förlänga tiden på chatten efter programmet? I er iver att svara på så många inlägg som möjligt blir resultatet ofta slentrianmässiga svar samt kvantitet i stället för kvalitet på svaren.

UG – Moderator: Vi har inte diskuterat det, men det skulle nog behövas väldigt många timmar för det. Hittills har ni skrivit nästan 900 frågor.

KTH Ingenjören: Hej, Stort tack för inslaget om islamofobi, framförallt inslaget som berör Södertälje. Jag bodde själv i Södertälje under några år och kan med många erfarenheter under dessa år bekräfta den hot- samt hatbild som riktas mot muslimer från en del Syrianer/Assyrier. Delvis för att jag själv regelbundet upplevt hatet direkt riktat mot mig samt även bevittnat andra bli utsatta, både i Hovsjö, Södertälje Centrum samt även på KTH Syd där jag bedrev högskolestudier för inte alltför många år sedan. “Vi uppfostras hemma med att hata muslimer.” berättade en Syrian öppet när jag på KTH under en rast försökte ta reda på varför jag blev så illa behandlad utan anledning. De Syrianer/Assyrier som man på något plan kunde föra en dialog med hänvisade ofta till konflikter i hemländer de själva aldrig besökt som skett under flera generationer tidigare. Problematiken som inslaget berör från Södertälje är bara ett skrap på ytan på vad som dagligen pågår i den staden tyvärr.

Petter Ljunggren: Tack för intressant inlägg. Jag är övertygad om att vi kunde gått betydligt djupare, det har du rätt i. Men det kanske leder till en debatt i alla fall? 

Torsten: Är ni i media medvetna om att ni är orsaken till det anonyma hatet? Ni stigmatiserar alla som inte tycker som ni.

Mikael Funke: Media är ju ett väldigt brett begrepp. Jag tror att öppenhet och diskussioner med olika infallsvinklar gynnar demokratin och leder till en mer förstående syn på varandra.

Abel: intressant att ni nämner ordet assyrier i artiklarna och där ni visar syrianska ungdomar och organisationer. De är inte samma folk och finns det ingen stor risk att ni löper på en stämning där ni smutskastar ett folkgrupp som inte yttrade sig eller hade något att erinra i frågan! Kanske dags att genomföra bättre undersökning och inte köra dem som samma folkgrupp! Syrianer är ett ariskt folk som blev kristna medans assyrierna är semitiskt folkgrupp. 

Petter Ljunggren: Jag anser inte att vi smutskastade en folkgrupp. 

Bo Lilja: Tack för ett tänkvärt program! Jag har arbetat en del med/för invandrare och lärt mig att den s.k. invandrargruppen är mycket ”spretande” av tankar och åsikter. När ni gjorde reportaget – diskuterades/framkom det något om de olika muslimska gruppernas syn på Islam? Ni vet säkert att det är stora motsättningar mellan sunni- och shiamuslimer, och att mycket av det som händer i MellerstaÖstern är en konflikt mellan dessa grupper, inte bara ”terrorism”. Hur påverkas muslimska grupperingar i Sverige av konflikten i MÖ? Kristendomen har många olika ”grenar” så även Islam. Kan det vara så att just dessa gruppers olika tolkningar/syn på Islam gör att många i Sverige inte ”förstår” eller kan ”tolka informationen” genom att den många gånger ger olika budskap? 

Mikael Funke: Intressant inlägg. Vi diskuterade inte skillnader på något större djup inför just detta program. Men klart är att konflikter i Mellanöstern påverkar det som sker i Sverige. 

Hannah My: Hej! Tack för ett superbra program. Referensen ni använde för Facebookgrupperna/sidorna, var de från uppsatsen 'Moskéer – fara eller frihet'?

Petter Ljunggren: Nej, vi gjorde en egen undersökning utifrån ett projekt som vi fick tips om från professor Klas Borell. 

Petra: Kan ni inte granska muslimska brödraskapet i Sverige?

Mikael Funke: Tack för tipset. 

M: Tycker att ni har fått syrianer/assyrier att framstå som hatiska och som vandaliserar. Ni som är journalister borde gräva lite mer i vad muslimer gör mot hela världen och kanske dessutom läsa mer i Koranen om vad de anser om alla ”trogna”. Besviken på ert reportage faktiskt. 

Mikael Funke: Synd att du känner så. Menar du att moskéeattacker är berättigade på grund av att syrianer/assyrier också utsätts för övergrepp? Utveckla gärna.

Assyr: Tycker att ni verkligen lyft fram att assyrier/syrianer som de verkliga förrövarna, när muslimer är de som trackarserar oss dödar oss i våra hemländer. Vi lever ett fredligt och kärleksfullt liv utan att göra nått emot dom, trots vad de gör och har gjort mot vårt folk. Tycker att de är fult att peka ut så.

Petter Ljunggren: Ja, men vad som händer i Irak och Syrien är fruktansvärt. Men det här reportaget handlade ju om hur muslimer i Södertälje trakasseras. Du tycker det är fult att peka, jag tycker det är viktigt att lyfta upp ett problem, trakasserierna av muslimer, utan att påstå att det handlar om en hel folkgrupp som förövare. Det har ju aldrig påståtts.

T: Jag finner det både fascinerande och skrämmande på samma gång att tre olika (och i olika delar av världen) förföljda grupper: judar, muslimer samt syrianer/assyrier, inte verkar kunna se bortom sin egna situation. Det känns som att de om några borde kunna sätta sig in i situationen att vara hatat och förföljd. Varför kan inte Sverige vara en fristad för alla?

Mikael Funke: Om vi alla kunde se bortom vår egna situation så skulle vi nog ha avsevärt färre konflikter både i Sverige och i världen. Tack för ditt inlägg.

Syrian : Tänker anmäla SVT för hets mot folkgrupp samt förtal, det var sista gången jag betala min tv avgift. 

Petter Ljunggren: Vet inte vad du syftar på. Är det Södertälje så talar vi om ett mönster, som innebär att muslimer tvingas flytta från bostadsområden. Det måste man kunna göra. Det finns ingen hets i det.

Fredde: Finner det ganska intressant att ni på en dag förklädda till judar får en mängd glåpord efter er på stan, samtidigt som ni med slöja under 2 dagar inte fångar upp ett smack. Tillfällighet?

Petter Ljunggren: Det där är en missuppfattning. Vi var en vecka i Malmö. Det blir mer koncentrerat. Men som jag svarat tidigare, det är ingen metod som kan användas för att visa att det inte finns problem. Man kan dokumentera reaktioner, för att visa vad som kan inträffa, om de inträffar. Om det inte inträffar så är det svårt att dra någon slutsats. Om man inte vistas på ett och samma ställe under lång tid, naturligtvis.

Olov: Kan den sk fobin faktiskt vara faktisk upplevd räddsla på grund av konkreta upplevelser? Får man ens säga det?

Mikael Funke: Så kan det säkert vara i vissa fall. Men frågan är om alla muslimer ska behöva drabbas för enskilda händelser. 

UG – Moderator: Vi håller chatten öppen i cirka fem minuter till. Mikael och Petter skriver så fingrarna blöder.

Elisabeth: Ni kan ha fler på Svt som svarar på frågor/kommentarer! Tack för ett pra program!

UG – Moderator: Det är bara reportrarna som är så pass insatta i reportaget att de kan besvara alla frågor. Därför är vi inte fler. Tack för att du tittar!

LG: vad som gör mig frågande till moskebygget i Trollhättan är att man vill att pengar ska komma från de kanske mest konservativa islamistiska länderna som Saudi Arabien eller Jemen och att man på så sätt sätter sig i någon sorts beroende ställning till dessa extrema regimer. 

Mikael Funke: Hej, enligt sunnimuslimerna i Trollhättan finns inga krav från de länder som skänker pengar. Verksamheten och förhållningssättet till islam kommer inte att förandras, säger de. Men det är såklart en intressant frågeställning.

Husam : Tack för era arbete fortsätt att lyft upp problem som finns i samhället 

Mikael Funke: Tack! 

Jasmin : Hej! Tack för ett bra program. Många av kommentarerna som muslimer ofta får höra är 'åk hem' och 'ni hör inte hemma här', som vi också såg i reportaget. Vad tänker egentligen dessa människor om etniskt svenska muslimer, som inte har några rötter i något annat land? Tror folk har lite svårt att skilja mellan religion och etnicitet. 

Petter Ljunggren: Ja, det är sant. Jag tror att muslimhatet i många fall inte alls riktar sig mot muslimer som religiös grupp, utan är ett sätt att uttrycka fientlighet mot invandring och rasism. Som framgick av de röster som hördes i programmet, från några deltagare på FB-sidor mot moskéer. 

Karin: Nu är det flera män (svenskar) som känner sig utpekade och ”påhoppade” efter programmet, var det tanken?

Mikael Funke: Vilka syftar du på?

UG – Moderator: Nu avslutar vi chatten. Tack alla ni som varit med oss. Statistiken säger att ni ställde 1062 frågor totalt, så det var svårt att hinna svara.

PS: Sluta sila mygg och svälja kameler! Ni gjorde ett program förra året där ni själva sa att moskéerna i Sverige har dolda budskap och tillåter månggifte, misshandel av maka och diverse andra sharialagar. Nu helt plötsligt är de offer. Offer för vadå? Att syrianerna i Södertälje, vars halva släkt flyr för sitt liv om de inte redan slaktats av islamister och då lär sina barn att undvika dem?

Petter Ljunggren: De är offer för glåpord, hot och våld. Och det finns ju ingen motsättning att i ett program beskriva problem som har med islam att göra, och i ett annat beskriva ett hat och trakasserier mot muslimer och ett ökande antal angrepp på moskéer. 

Petter Ljunggren: Tack för alla frågor! Gokväll!

Lars Boström: Bra programinslag!!! Varför ställer man aldrig frågan till muslimer varför det bara är män som går till moskéer? Visst, jag vet att det finns lokaler för kvinnor också, men man ser aldrig detta..Om deras lära är riktig och vill bli accepterad i Sverige, varför kommer då inte hela familjer tillsammans? Det är alltid bara män i fokus...Hela deras syn på kvinnor är osund och helt främmande i vår kultur!

Mikael Funke: Tack! Besök gärna en moské och bilda dig en djupare uppfattning. Moskéerna i Sverige är öppna för alla. Muslimer jag pratat med kallar islam för en familjereligion och sa att det var mest kvinnor som var aktiva i föreningen. 

Mikael Funke: Tack för alla kommentarer och frågor. :) Fortsätt debatten utanför chatten! vänligen Mikael Funke

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Muslimhat i Sverige

Mer i ämnet