Foto: SVT Design

AF betalade 100 miljoner för ny sajt – som inte blev av

Uppdaterad
Publicerad

Under två år har Arbetsförmedlingen satsat 100 miljoner på att utveckla en helt ny webbplats. Efter att tidsplanen spruckit förlängs nu satsningen med ett halvår och ännu fler miljoner. Men målsättningen om en helt ny webbplats – stryks.

Mätning efter mätning visade samma sak. Arbetsförmedlingens förtroendesiffror var i botten, myndigheten var Sveriges minst omtyckta. Och en av förklaringarna var, enligt ledningen, en föråldrad webbplats. 

Under 2013 drog Arbetsförmedlingen bland annat därför igång en satsning som skulle skapa en ny webbplats – nya arbetsförmedlingen.se. Tanken var att den nya sajten skulle utvecklas under två år och succesivt ersätta den gamla som skulle kunna släckas ned helt i slutet av 2015. 

Men så blev det inte. 

I stället kom för några månader sedan ett besked som för många av myndighetens anställda blev en total överraskning: det blir ingen ny webbplats. Projektet hade misslyckats med sin viktigaste målsättning. 

– Vi hade en alldeles för optimistisk planering i vår ursprungliga plan, säger Erik Sandström som är ansvarig chef vid Arbetsförmedlingen. 

Svårt få raka svar 

När SVT Nyheter börjar granska saken visar det sig svårt att få raka svar om satsningens syfte, tidsplan och budget. De ansvariga vill inte ens hålla med om att projektets huvudsyfte var att skapa en ny webbplats. 

När vi begär ut projektens styrdokument framträder en tydligare bild. I både projektdirektiv från 2013 och projektplan från 2014 står det klart att en ny webbplats är huvudmålet. 

”Projektets uppgift är att realisera Arbetsförmedlingens nya webbplats”, står det i direktiven där man också skriver att det bland annat handlar om att införa en ny design och flytta över befintlig information från den gamla webbplatsen.  

Man betonar också att det inte kommer att vara möjligt att uppnå de effekter man önskar – nöjdare arbetsgivare och mer självgående arbetssökande – om inte hela projektet genomförs.

Underskattat tekniska utmaningar

Men därefter har inriktningen i praktiken ändrats radikalt av projektets styrgrupp. Enligt Erik Sandström upptäckte man redan första halvåret 2015 att man inte skulle klara målsättningen om en ny sajt, bland annat eftersom man hade underskattat de tekniska utmaningarna. Andra halvåret 2015 användes för att komma fram till hur projektet skulle ändras, vilket nu resulterar i en reviderad projektplan. 

– Sedan är det bara att beklaga att det tagit så lång tid, säger Erik Sandström. 

SVT Nyheter har gått igenom ekonomin kring satsningen. Totalt uppgår kostnaden hittills till cirka 100 miljoner kronor, fördelade på ett projekt för den nya webbplatsen, och ett projekt som utvecklar den underliggande tekniken. Och nu skjuts det till ytterligare 20 miljoner samtidigt som utvecklingsarbetet förlängs med ett halvår – men utan att det blir någon helt ny webbplats. 

”Beklagligt”

Den nya projektplanen har begränsats till att endast omfatta några av webbens viktigaste tjänster, bland annat en ny version av Platsbanken för arbetssökande.  

Fortfarande är det dock oklart när dessa tjänster kommer att finnas tillgängliga på webben. Enligt Erik Sandström ska man senare i år bestämma om de ska läggas ut på den existerande webbplatsen, eller om man ska invänta ett nytt beslut om en helt ny webbplats. 

– Vi kommer att se till att våra kunder får samma kvalitet som vi tänkt oss från början, men de får det senare och det blir dyrare än vi tänkt oss, säger Erik Sandström. 

Vad tänker du om det? 

– Det är så klart beklagligt. 

Så sent som för en vecka sedan kom en analys av Arbetsförmedlingen som gjorts av Statskontoret på regeringens uppdrag. Där uppmärksammas bland annat Arbetsförmedlingens omoderna systemlösningar och avsaknaden av en tydlig IT-strategi. ”Arbetsförmedlingen behöver därför ge hög prioritet åt att utveckla IT-systemen och styrningen inom IT-verksamheten” skriver bland annat Statskontoret.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.