Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Här är skolan där alla måste spela Minecraft

På en skola utanför Stockholm är det nu obligatoriskt för eleverna att spela datorspelet Minecraft. Syftet är att de ska kunna förstå hur abstrakta skolämnen fungerar i praktiken.

Minecraft går ut på att man med hjälp av fyrkantiga block bygger saker, lite som en digital version av lego. Sedan en tid tillbaka spelar alla i elever i årskurs sju på Viktor Rydberg samskolan utanför Stockholm spelet på skoltid, eftersom det är en del av ett ämnesöverskridande projekt som spänner över ämnena kemi, fysik, biologi, samhällskunskap och svenska.

Ska lära sig bygga klimatsmart

Projektet går ut på att eleverna tillsammans ska bygga trivsam framtidsstad med klimatsmarta lösningar utifrån kunskaperna som de får på lektionerna.

– Syftet med projektet är att eleverna ska tvingas ta ställning i exempelvis olika miljöfrågor för att veta vad de ska bygga i spelet. Det skapar en lust att lära sig saker, säger Lena Brännström, lärare i NO och matematik.

I spelet har eleverna byggt hus som bland annat har kärl för källsortering och elförsörjning via vind- och vattenkraft och solceller.

– Jag tycker det är jättekul för man lär sig på ett annorlunda sätt. Eftersom man får prova att verkligen bygga sakerna så förstår man enklare hur de fungerar, säger Amanda Hillström, elev på skolan.

Obligatoriskt i undervisningen

Minecraft är ett svenskt spel som i dag har runt 40 miljoner registrerade användare världen över. De flesta spelar förstås på fritiden, men på Viktor Rydberg samskolan har det nu alltså blivit obligatoriskt för en hel årskurs. Eleverna måste löpande lämna in betygsgrundande uppsatser och hålla redovisningar där de visar vad de gjort och varför.

– Man får ju inte låta datorspelandet ta för mycket tid. Det är viktigt att kombinera spelet med den vanliga undervisningen så att eleverna verkligen vet vad de ska göra och förstår vad syftet är, säger Lena Brännström.

Hittills nöjda med resultatet

Projektet kommer att fortsätta under vårterminen och hittills är man från skolans håll nöjda med resultaten. Amanda Hillström säger att i alla fall hon fått nya perspektiv på vissa saker.

– Nu blir jag nästan sugen på att sopsortera eftersom jag lärt mig vad konsekvenserna blir om vi inte tar hand om miljön ordentligt.