– Vi har tidigarelagt en del av insatserna för att göra en ordentlig kampanj under våren. Det är en stor utmaning för oss att göra ett bra val i maj och september, säger partisekreterare Michael Arthursson (C).
Med bara drygt två månader kvar till EU-valet fortsätter Centerpartiets kräftgång i opinionen. Inom i partiet höjs nu allt fler röster för att partiledningen måste agera.
– Inte ett steg till bakåt. Nu står vi med ryggen mot väggen och nu jäklar måste vi börja jobba, säger Fredrick Federley, riksdagsledamot som kandiderar till EU-parlamentet.
– Skulle det vara så att vi faller ur Europaparlamentet då kommer man bara få svara på en enda fråga fram till riksdagsvalet och det är om vi kommer att komma in i riksdagen.
Drar igång tidigare
På ett extra telefonmöte med partistyrelsen för ett par veckor sedan beslutade man att rivstarta valkampanjen redan nu istället för att vänta till EU-valrörelsen som det var tänkt.
– Det är ingen självklarhet att det är alliansen som kommer att vinna valet. Vi måste få igång en diskussion om de frågor vi tycker är viktiga, säger partisekreteraren Michael Arthursson.
Med annonser i de stora dagstidningarna från och med i morgon ska partiets ”närodlade politik” säljas till väljarna. Det nya begreppet har tagits fram av en reklambyrå i Skåne.
– Det går ut på att fler beslut ska fattas av människor själva, att utveckling och jobb växer underifrån av småföretag och att vi måste väva ihop ekonomi och miljö.
Förstår väljarna verkligen vad ”närodlad politik” betyder, tror du?
– Det är det vi får se. Vi har fått bra respons när vi har testat det här på människor.
”Kan nå en fjärdedel”
Partistrategerna har också analyserat väljarkåren och identifierat tre målgrupper som partiet ska satsa på. Enligt Michael Arthursson kan en fjärdedel av väljarna tänka sig att rösta på Centerpartiet.
Den första gruppen är gamla kärnväljare på landsbygden som man kallar värdefasta. De är äldre, gillar friluftsliv, sin hembygd och vill att EU ska bestämma mindre.
– Det är en stor grupp som finns framför allt utanför storstäderna. Ungefär hälften av dem har någon gång röstat på Centerpartiet. Där har Socialdemokraterna stärkt sin position och de väljarna vill vi vinna tillbaka.
Den andra gruppen är sökarna och där är Miljöpartiet den stora konkurrenten.
– Det är en liten yngre grupp som är väldigt intresserade av livsstils- och miljöfrågor och ifrågasätter traditioner.
Och i den tredje gruppen, som man kallar ”utmanarna”, vill man stjäla väljare av Moderaterna.
– Det är småföretagare och företagsledare som har stor initiativkraft. De har borgerliga värderingar och har tidigare röstat på alliansen.
Vill inte avslöja kostnad
Centerpartiet är ett av Europas rikaste partier och lägger drygt 70 miljoner på sin valrörelse. Det är lika mycket som Socialdemokraterna. Vad den extrainsatta kampanjen har kostat vill partiledningen inte avslöja.
– Det har kostat en del pengar men det ryms inom vår totala kampanjbudget, säger Michael Arthursson.
Hur orolig är du för att ni åker ur riksdagen?
– Det är inget jag går omkring oroar mig för.