SVT Nyheter har tidigare berättat att antalet klagomål till Post- och telestyrelsen som rör Postnord har ökat markant. Detsamma gäller direkta klagomål till bolaget.
Nu visar det sig att även anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har ökat dramatiskt.
Ärendena rör bland annat försvunna kollin och brev, samt förstörda försändelser.
Postnord följer besluten
2012 och 2013 fick ARN inte in något ärende där Postnord stod som motpart och 2014 kom det bara in fyra ärenden.
Men därefter har det rasslat till.
Förra året fick ARN in 44 ärenden som gällde klagomål på Postnord. I år (fram till den 4 oktober) är siffran uppe i 27 ärenden.
I fem av de totalt 74 ärendena, 2012–2016, har ARN beslutat att Postnord bör betala skadestånd. Bolaget har valt att följa beslutet i samtliga fall.
– Vi ger rekommendationer som företagen kan välja att följa. Ungefär 80 procent av företagen följer ARN:s beslut, säger Josefina Lodin på ARN:s presstjänst.
Missnöjda kunder
SVT Nyheter har sökt Postnord för en kommentar. I en skriftlig kommentar säger bolagets distributionschef Erika Ahlqvist:
”De ärenden som kommer in till ARN handlar om kunder som är missnöjda med den ersättning de fått, eller att de inte fått den ersättning de önskar sig. I den övervägande delen av fallen handlar det om en av två saker: A) att mottagaren är den som kräver ersättning. Eftersom det är avsändaren som köpt tjänsten av PostNord är det avsändaren som är berättigad till ersättning om något går fel. B) att villkoren för den tjänst som används inte berättigar till ersättning. I de allra flesta fall ger ARN PostNord rätt, i övriga fall följer vi ARN:s rekommendationer.”