De senaste dagarnas snöoväder har lett till såväl stora förseningar i tåg- flyg och kollektivtrafik som planerade strömavbrott för elkunder. Men som både resenär och elkund har du rättigheter som gör att du kan få tillbaka pengar.
Så här går du till väga:
Försenat eller inställt flyg
Om du har drabbats av ett inställt flyg så ska flygbolaget antingen återbetala biljetten eller boka om din resa. Har du flugit från ett land utanför EU gäller andra regler. Då är det flygbolagets egna villkor och eventuellt landets lagar som styr. Det finns fasta ersättningsbelopp enligt EU-regler, på Konsumentverkets hemsida kan du se vilka.
När ditt flyg är försenat har du rätt till hjälp och stöd av flygbolaget. Vad som är en försening enligt EU:s regler och vad du kan få i ersättning finns att läsa på Konsumentverkets hemsida.
Försenat eller inställt tåg
Har du bokat en tågresa som ställts in eller är minst en timme försenad ska du antingen få tillbaka biljettpriset eller få boka om resan. Är du försenad minst en timme har du rätt till kompensation på minst 25 procent av biljettpriset och uppåt, beroende på hur lång förseningen är.
Resenärer på både flyg och tåg har rätt till kostnadsfri mat och dryck och eventuellt också gratis hotellvistelse. Även för tågresor gäller EU:s regler, som du hittar på Konsumentverkets hemsida om försenade och inställda tåg.
Rätt till ersättning vid elavbrott
Om det blir ett oplanerat elavbrott har du rätt till ersättning om det varat i minst 12 sammanhängande timmar, detta kallas för avbrottsersättning och går att läsa om på Konsumenternas energimarknadsbyrå. Ersättningen baseras på antalet timmar utan ström och din årliga nätkostnat, dock minst 900 kronor.
Man kan också ha rätt till skadestånd som inte är beroende av att avbrottet varat en viss tid. Ofta handlar det då om mat som blivit förstörd. Har man rätt till både avbrottsersättning och skadestånd så kan man dock inte få båda delarna fullt ut.