Foto: SVT

Ekologiskt säljer som aldrig förr

Uppdaterad
Publicerad

Sverige klättrar på listan över länder där ekologisk mat säljer bäst. Försäljningen av ekologiska och Krav-märkta livsmedel har slagit alla rekord under första halvåret i år.

Försäljningen av ekologiska och kravmärkta livsmedel ökade med mer än 50 procent under första halvåret. Siffrorna kommer från en rapport från konsultföretaget Ekoweb. I rapporten skriver man att det mesta tyder på att 2015 blir ett nytt rekordår.

Frukt och grönt ökar mest

Under 2014, redan det ett rekordår, ökade försäljningen av ekologisk mat med 30 procent under första halvåret. De livsmedel som ökar mest är frukt och grönt.

Ökningen är inte bara ett rekord för Sverige utan även bland de främsta ekoländerna som Tyskland, USA, Danmark och England.

Men trots att allt fler väljer ekologiska livsmedel är det fortfarande långt kvar innan alla gör det. Omkring sju procent av alla köp inom detaljhandeln är ekologiska enligt undersökningen.

Grannen fortfarande mest eko

Danmark är fortfarande nummer ett i världen när det gäller hur stor andel livsmedelsköp som är ekologiska. Där är ekoandelen nio procent.

Enligt de stora livsmedelskedjorna beror ökningen på den allmänna hälsotrenden just nu. Dessutom är intresset stort för matens ursprung. En annan orsak är att allt fler kunder kräver livsmedelsproduktion utan kemiska bekämpningsmedel.

FAKTA: Så mycket ökar eko-försäljningen

* Ica: +58 procent

* Coop: +18 procent

* Axfood: +48 procent

* Bergendahls (bla Citygross): +60 procent

* Systembolaget: +68 procent

Försäljningssiffror av ekologiskt och Krav-märkt tidigare år (helår):

2014: +38 procent

2013: +13 procent

2012: +6 procent

2011: +11 procent

2010: +11 procent

2009: +18 procent

Källa: Konsultföretaget Ekowebbs siffror baseras på företagens uppgifter för första halvåret 2015, jämfört med 2014.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.