Varje år polisanmäls cirka 300 försäkringsbedrägerier. De flesta upptäcks och anmäls av försäkringsbolagen, men fler fall skulle kunna upptäckas med bland annat bättre rutiner för kontroll och övervakning.
”Vill inte ge intryck av att vara utsatta”
Men försäkringsbolagen är inte alltid odelat positivt inställda till ökad kontroll, säger Lars Korsell, enhetschef på Brå, till SVT.
– Försäkringsbolagen har en kluven inställning till kontroller. De vill ha nöjda kunder, både gamla och nya, samtidigt som de inte vill uppfattas som krångliga eller ge intryck av att de är särskilt utsatta för bedrägerier. Om bolagen då utökar sina kontroller och gör fler polisanmälningar, så tror man att det finns en risk att kunderna väljer ett annat försäkringsbolag.
Försäkringsbolagens misstankar om bedrägeriförsök bygger mer på intuition och vana än på kunskap om vad som kännetecknar en bedragarel, enligt Brå. Myndigheten har också gått igenom samtliga 262 polisanmälningar om misstänkta försäkringsbedrägerier som gjordes 2011.
Samverkan viktigt
Anmälningarna resulterade endast i 34 åtal och i 25 fall dömdes någon. Men med ökad samverkan mellan rättsväsemdet och försäkringsbranschen skulle den siffran kunna bli högre, enligt Anna Jonsson, utredare på Brå.
– Vi tror att rättsväsendet kan bli bättre på att lära sig att känna igen bedrägeribrotten. Dessutom behöver de öka samverkan med branschen för utbyte av kunskap och information. Det är i slutändan alla försäkringstagare som drabbas genom högre premier och sämre villkor.
Kostnad på upp till 5 miljarder
Försäkringsbolagen genomförde i fjol 7.000 bedrägeriutredningar och uppskattar kostnaden för försäkringsbedrägerier till mellan 2,5-5 miljarder kronor om året.
Och enligt Mats Galvenius, vice vd på branschföreningen Svensk Försäkring, visar studien att försäkringsbolagen måste skärpa sina kontroller.
– Vi arbetar redan aktivt mot försäkringsbedrägerier, men Brå:s studie visar att vi behöver intensifiera vårt arbete. Vi undersöker hur vi inom branschen kan skärpa våra kontroller utan att det får negativa effekter för alla ärliga försäkringstagare.