Foto: TT

Foodtrucks populärt även utanför storstäder

Uppdaterad
Publicerad

Foodtrucks – restauranger på hjul -  har ökat explosionsartat i storstäderna de senaste åren. Nu sprider sig också intresset ut i landet, visar SVT:s sammanställning. Men reglerna ser väldigt olika ut.

Fenomenet med foodtrucks – eller matbilar på svenska – är en global trend som blir allt vanligare i Sverige. Det handlar om bilar som serverar mat på ett ställe i några timmar, innan de byter plats.

I Stockholm och Göteborg är foodtrucks redan utbrett, men SVT:s sammanställning visar att intresset nu finns även utanför storstäderna. Bland Sveriges tio största kommuner har de nu också poppat upp foodtrucks i Malmö, Linköping, Norrköping och Jönköping.

Fanns inget regelverk

Sanna Åsblom Sköld startade för några veckor sedan Norrköpings första foodtruck.

– Jag startade för att jag ville sprida vegetarisk mat. Att det blev genom en foodtruck var bara en väg till att sprida det.

När hon tillfrågade kommunen om tillstånd fanns det ännu inget regelverk.

– De hade inga riktlinjer på hur de skulle handskas med det här, men de löste det väldigt snabbt, genom att ge ett tillfälligt tillstånd. Det är ett parkeringskort för alla city-parkeringar.

Tre foodtrucks i Jönköping

I Jönköping var Patrik Cedercrona först ut med att starta en foodtruck förra året.

– Det är ju ett nytt fenomen här ute på landsorten, så självklart var det nytt för både mig och kommunen här i Jönköping. Lyckligtvis fick jag en plats, säger han.

Patrik Cedercronas bil är en av tre som hittills fått tillstånd i Jönköping. Reaktionerna har varit positiva. Bernard Dankić är en av stamkunderna.

– Jag tycker det är gött med streetfood, och att mindre företag kan visa vad de har att erbjuda. Man slipper gå på restaurang med torr och trist stämning, det är bättre här, med lite liv och musik. Du träffar alltid någon du känner, säger han.

Stora skillnader i kostnad

Andra kommuner som SVT pratat med förbereder ett regelverk, och säger att det finns ett stort intresse. Men de regelverk som redan upprättats runt om i landet ser väldigt olika ut. Det varierar vilka tider, och hur länge bilarna får stå på varje ställe, så också kostnaden.

I Göteborg har det kostat 60.000 kronor för 14 månader – i Stockholm 30.000 kronor per år. I Norrköping har man fått köpa månadskort för 400 kronor. Många som driver foodtrucks i Stockholm har varit kritiska till den höga kostnaden, bland annat Nezima Edström.

– Vi är inga miljonärer. De flesta har stora lån, bilarna kostar och det är försäkringar. Det är inte så billigt som folk tror att ha en foodtruck, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.