– Tittar man på hela produktionskedjan så är frakten en relativt liten del av hela produktens klimatpåverkan. Det beror på att när man fraktar så gör man det på stora containerfartyg. Den transporten är väldigt miljöeffektiv.
Fisket värre än frakten
Själva fisket i kedjan står för ett större bidrag till den totala miljöpåverkan.
– Fiskemetod, fiskeområde, hur bestånden mår i området, hur man använder dem, säger Friederike Sevilla Ziegler och förklarar att det finns många variabler att ta räkna in för avgöra hur mycket en produkt tär på miljön. Till exempel är det värre att äta färsk fisk som transporterats genom luften.
– Det ser väldigt annorlunda ut om fisken flygs, den fisken har en mycket större miljöpåverkan.
Svårt att som konsument kontrollera
Ett av argumenten för att skeppa fisken till tredje land, där den filéas för hand, är att mer av köttet då kommer konsumenten till godo.
– Det är viktigt att man tar tillvara fisken. Men i Kina övergår man också mer och mer till att filéa fisken maskinellt.
För en konsument är det svårt att veta hur produktionskedjan ser ut. Den märkning som finns i nuläget berättar inte var fisken är processad, eller vilken klimatpåverkan produktionen har.
– Det är mer fokus på vad som sker i havet och den biologiska uthålligheten.
Frågan är också om konsumenterna skulle vara villiga att stå och läsa på förpackningarna för att få reda på hur fisken processats.
Hur mycket makt har företagen att minska miljöpåverkan?
– Jag tycker man kan förvänta sig av stora företag och de handelskedjor som säljer vår frusna fisk att de har koll, att de har ett bra beslutsunderlag när de fattar den här typen av beslut och att de också har någon typ av strategi för att följa upp det.