Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Hälften av granskade förskolor misslyckas i hallen

Förskollärare med fyra barn.

Småbarnen på hälften av de förskolor som Skolinspektionen har granskat fick väldigt begränsade möjligheter att lära sig, och utveckla sina förmågor när de ska klä på och av sig ytterkläderna. Det visar en rapport som kom i dag från en oannonserad granskning av hur förskolorna klarar av de minsta barnens trygghet och lärande i hallen.

Barnen på förskolan Kungspilen ska gå ut och plaska i vattenpölar. Förskollärare Anna Bäck har jobbat på en småbarnsavdelning i flera år. Medan barnen klär på sig får de öva på matematik.

– I hallsituationen så kan vi få in mycket lägesord: ”om vi tar fleecetröjan under overallen, och så tar vi fram ena foten och så andra foten” när vi tar på skorna. Vi tänker hela tiden på att benämna vad vi tar på oss.

196 förskolor granskades

Skolinspektionen har besökt 196 slumpmässigt utvalda förskolor och granskat bland annat personalens lyhördhet för barnens behov av tröst, närhet och bekräftelse. Under hösten fördjupades granskningen på 80 förskolor där Skolinspektionen även tittade närmare på på- och avklädning i hallen, eftersom det är en återkommande rutinsituation.

– Som förskolepersonal ska man vara medveten om att lärande i förskolan sker i alla sammanhang, säger projektledaren på Skolinspektionen, Renata Grelak.

– Vi följde de yngsta barnen och så fort barnen känner sig trygga i de här rutinsituationerna, då är det en bra förutsättning för att få ett fungerande lärande.

Hälften misslyckas med lärandet

På ungefär hälften av förskolorna som iakttogs gavs barnen möjligheter till att träna självständighet, språk, och kommunikation i hallen, men på andra hälften fick barnen begränsade möjligheter att utveckla sina förmågor. På nio förskolor var det en enbart på- och avklädningsprocess med tillrättavisningar och kommandon till barnen. Det är allvarligt om man inte har en trygg och bra situation i hallen, säger Renata Grelak på Skolinspektionen:

– I tamburen kan det hända att barnen kan slå sig, om de klättrar på en hylla. Barnen kan gå iväg om man inte har uppsikt över dem. Förskolan måste faktiskt titta på och granska sin verksamhet och se vilka utvecklingsmöjligheter som finns.

Förskollärare Anna Bäck håller med om att det är viktigt att arbeta medvetet med detta och inte bara tro att det kommer automatiskt om man bara leker med barnen.

– Allt vi gör vilar sig på forskning om barns utveckling och lärande, och man kan se tydliga resultat.