Foto: TT

Dopamin triggar dig att julhandla

Uppdaterad
Publicerad

Julen 2015 är en miljardaffär, och redan har svenskarna spenderat mer än vad Handelns utredningsinstitut förutspått. Svaret på varför vi så ivrigt slänger på oss spenderbrallorna inför jul finns i det triggersystem som slår till och belönar oss när vi handlar.

De svenska hushållen är köpstarka i år, låga räntor och låg inflation gör sitt till. Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, väntas vi shoppa för 16 miljarder kronor julen 2015. Redan i helgen överträffades denna prognos, redan 19 december hade svenskarna julhandlat för 17,8 miljarder kronor, enligt en undersökning av PostNord.

Robotdammsugaren gör entré som årets julklapp och möbelhandlarna är den bransch som spås bli vinnare i årets julhandel. En gynnsam bostadsmarknad i kombination med ett renoverings- och förnyelsebehov hos hushållen är bidragande orsaker menar HUI.

Viktigt tänka efter

För många barnfamiljer innebär julklapparna ett dilemma. Frågan om hur mycket pengar vi bör och kan lägga på våra barn kring jul aktualiseras. Katarina Bjärvall är journalist och har skrivit en bok om konsumtionen i samhället.

– Det viktiga är att konsumenterna tänker efter när de navigerar i konsumtionssamhället. Att vi själva identifierar vad vi behöver och inte behöver. Samtidigt tror jag att vi behöver julen och för många är julklapparna en viktigt del i firandet.

Dopamin triggar

Hon menar att det är mycket svårt att värja sig mot all den marknadsföring som triggar igång oss att handla, speciellt då vi osjälviskt köper gåvor till andra.

– Vi får ett påslag i belöningssystemet, det är dopamin som utsöndras och som gör att vi känner en lustupplevelse när vi handlar, är kära eller äter. De här känslorna är beroendeframkallande och får oss till exmepel att köpa en julklapp till eller äta ytterligare en knäck. Hela det ekonomiska systemet nyttjar det här belöningssystemet i den mänskliga hjärnan, säger Katarina Bjärvall.

Tuffa år för leksakshandeln

För leksaksbranschen är dagarna från lucia fram till jul helt avgörande för inkomsterna. I fjol stod decemberhandeln för nästan en fjärdel av den totala omsättningen på 3,5 miljarder kronor.

Samtidigt har de renodlade leksaksbutikerna haft tre år med avmattad omsättningen. En bidragande förklaring är den tuffa konkurrensen med e-handeln men även från andra butikskedjor som också börjat sälja leksaker.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.