LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson talar på första maj 2014. Foto: TT

LO kräver miljarder i transportsatsning

Uppdaterad
Publicerad

LO vill att regeringen redan i år satsar nio miljarder kronor extra på nyinvesteringar i landets transportsektor. Förslaget framfördes i dag när LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson höll sitt förstamajtal i Norrköping.

– Nu är det dags att föra socialdemokratisk politik, sade Thorwaldsson i sitt tal i Kårhuset i Norrköping inför några hundra åhörare, efter att ha tågat i kallt regn genom staden till de gamla fabrikerna vid Strömmen.

– Regeringen måste ge framtidstro och hopp så att vi kan skapa riktiga jobb och ta bort fas 3 som vi lovade, att vi kan ge alla arbetslösa unga 90-dagarsgaranti och att alla som är över 25 ska få aktiva åtgärder inom 180 dagar, vädjade han på en pressträff.

1 maj 2015

Under åren fram till 2025 kommer staten satsa sammanlagt 522 miljarder kronor på investeringar i transportsektorn, varav 281 miljarder läggs på nya vägar och spår. Det låter väldigt mycket, men LO-ekonomerna har räknat ut att nyinvesteringarna faktiskt kommer att minska om man sätter beloppen i relation till BNP.

LO: Oacceptabelt

Enligt LO och Karl-Petter Thorwaldsson är detta oacceptabelt, särskilt i dagens läge när landet skriker efter stora investeringar i transporter och nya vägar. Inte minst för att nå upp till regeringens mål för arbetslösheten måste mer göras för att få fart på hjulen, menar LO.

– Mycket mer krävs om vi ska kunna bygga Sverige starkt igen och nå målet om EU:s lägsta arbetslöshet 2020, för detta har vi lovat, och det ska vi hålla, sade Karl-Petter Thorwaldsson.

I dag ligger nyinvesteringarna i transportsektorn på 0,85 procent av BNP och den kommer att minska till 0,67 till år 2025 enligt de planer som ligger idag. LO:s förslag är att den här andelen istället ska ligga konstant på 1 procent av BNP varje år. 

”Sätt igång och bygg”

För att nå upp till detta mål innebär det att nio miljarder kronor måste skjutas till redan i år och detta tillskott kommer att behöva bli ännu högre för varje år framöver, eftersom det här beloppet också ska följa med uppåt i samma takt som tillväxten i den totala ekonomin.

LO har länge kämpat för att regeringen ska lätta på plånboken, bland annat genom att överge överskottsmålet för dom offentliga finanserna. Den höga arbetslösheten i kombination med dagens låga ränteläge innebär lika mycket en nödvändighet som ett gyllene tillfälle för staten att satsa extra mycket på stora investeringar i ekonomin.

Räntekostnaden för nya vägar och bostäder skulle bli låg i dagens läge, och jobben skulle bli många fler, är tanken.

”Bostadsbyggande en tillväxtmotor”

I sitt tal riktage Karl-Petter Thorwaldsson en direkt vädjan till landets kommuner och få fart på Sverige och de nya arbetstillfällen som landet skriker efter.

– Bostadsbyggande är en tillväxtmotor! Så min uppmaning till Sveriges alla kommuner är enkel. Gör som Norrköping. Sätt igång och bygg!, uppmanade Karl-Petter Thorwaldsson.

Thorwaldsson påpekade att om Sverige byggde lika mycket bostäder som man gör i Norrköping – 1.000 stycken – skulle det motsvara 75.000 bostäder i hela landet.

– Politiker måste våga satsa mer i statliga investeringar, utbildning, forskning, vägar, järnvägar och välfärden, sade han och tillade att det är också bästa sättet att bekämpa främlingsfientlighet.

– Det bästa sättet att möta främlingsfientligheten är att ge framtidstro genom att skapa jobb.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

1 maj 2015

Mer i ämnet