Tysklands transportminister Alexander Dobrindt meddelade under torsdagen att manipuleringen av bilar inte bara ägt rum i USA utan även Europa. Volkswagen som tidigare sagt att elva miljoner bilar omfattas erkänner nu att fordon med 1,6- och 2,0-liters dieselbilar i Europa även berörs.
– Vi har inga siffror för hur många av de elva miljoner bilarna som återfinns i Europa. Det kommer att bli klart de närmaste dagarna, sade Dobrindt i ett uttalande enligt AP.
Alexander Dobrindt meddelade också att slumpvisa tester ska genomföras inte bara på bilar tillverkade av Volkswagen utan även bland andra biltillverkare.
Söker svar
De nya uppgifterna kommer samtidigt som svenska Transportstyrelsen fortsätter att söka svar från ansvariga vid svenska VW. Utredaren Hans Norén var i kontakt med företaget redan i tisdags men har fortfarande inte fått några svar.
– Vi vill ha svar om den svenska marknaden berörs och vilka åtgärder man planerar men också vilka fordon det handlar om, säger han till TT.
VW har ”noterat uttalandet”
Svenska Volkswagen hälsar att de ”har noterat Stefan Löfvens uttalande”.
– Vi har sedan tidigare kontaktat regeringskansliet och de är välkomna att återkoppla till oss, säger informationschefen Marcus Thomasfolk.
– Så fort vi har mer information ska vi delge den till våra kunder, tills dess kan vi bara beklaga det som har skett.
EU-kommissionen uppmanar nu EU:s medlemsländer att göra undersökningar av eventuellt fusk med avgassystemen.
– Det är något vi redan gör i Sverige. Mig veterligen har vi inte hittat prov på att något skulle vara konstigt men det är bra att EU nu går ut med detta. Jag tror inte det är så många länder som genomför dessa tester, säger Hans Norén.
Fortsatt tyst
Statsminister Stefan Löfven kommenterar nu också Volkswagens bluff:
– Det är viktigt med öppenhet och det ska vara korrekta uppgifter, inget annat duger, säger han.
Frågan är om regeringen kan göra något för att tvinga ut dem på banan:
– Jag kan inga detaljer om detta, så jag kan inte kommentera det nu. Men det är ingen tvekan om att vi ska ha öppen och ärlig redovisning. Det måste företaget i första hand se till att ta ansvar för.
Men även från biljättens tyska huvudkontor har det varit fortsatt tyst efter att man i onsdags kväll meddelade att koncernchefen Martin Winterkorn avgår. Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Winterkorn nu kan få 580 miljoner svenska kronor i avgångsvederlag.
Källor till Reuters säger samtidigt att Volkswagen på fredag ska avslöja vilka som ligger bakom fusket. Sedan tidigare är det klart att Winterkorns ersättare då ska presenteras. Matthias Müller, nuvarande chef för Porsche förväntas då ta över.
Allt om VW-skandalen på en minut. Klicka här!