Foto: TT

Löfven kräver svar av Volkswagen

Uppdaterad
Publicerad

Statsminister Stefan Löfven vill se svar från Volkswagen om manipuleringen av bilarnas utsläppsvärden. – Självfallet är det så att företag ska redovisa öppet hur bilar produceras och kvalitetssäkras, säger han.

Tysklands transportminister Alexander Dobrindt meddelade under torsdagen att manipuleringen av bilar inte bara ägt rum i USA utan även Europa. Volkswagen som tidigare sagt att elva miljoner bilar omfattas erkänner nu att fordon med 1,6- och 2,0-liters dieselbilar i Europa även berörs.

– Vi har inga siffror för hur många av de elva miljoner bilarna som återfinns i Europa. Det kommer att bli klart de närmaste dagarna, sade Dobrindt i ett uttalande enligt AP.

Volkswagens utsläppsbluff

Alexander Dobrindt meddelade också att slumpvisa tester ska genomföras inte bara på bilar tillverkade av Volkswagen utan även bland andra biltillverkare.

Söker svar

De nya uppgifterna kommer samtidigt som svenska Transportstyrelsen fortsätter att söka svar från ansvariga vid svenska VW. Utredaren Hans Norén var i kontakt med företaget redan i tisdags men har fortfarande inte fått några svar.

– Vi vill ha svar om den svenska marknaden berörs och vilka åtgärder man planerar men också vilka fordon det handlar om, säger han till TT.

VW har ”noterat uttalandet”

Svenska Volkswagen hälsar att de ”har noterat Stefan Löfvens uttalande”.

– Vi har sedan tidigare kontaktat regeringskansliet och de är välkomna att återkoppla till oss, säger informationschefen Marcus Thomasfolk.

– Så fort vi har mer information ska vi delge den till våra kunder, tills dess kan vi bara beklaga det som har skett.

EU-kommissionen uppmanar nu EU:s medlemsländer att göra undersökningar av eventuellt fusk med avgassystemen.

– Det är något vi redan gör i Sverige. Mig veterligen har vi inte hittat prov på att något skulle vara konstigt men det är bra att EU nu går ut med detta. Jag tror inte det är så många länder som genomför dessa tester, säger Hans Norén.

Fortsatt tyst

Statsminister Stefan Löfven kommenterar nu också Volkswagens bluff:

– Det är viktigt med öppenhet och det ska vara korrekta uppgifter, inget annat duger, säger han.

Frågan är om regeringen kan göra något för att tvinga ut dem på banan:

– Jag kan inga detaljer om detta, så jag kan inte kommentera det nu. Men det är ingen tvekan om att vi ska ha öppen och ärlig redovisning. Det måste företaget i första hand se till att ta ansvar för.

Men även från biljättens tyska huvudkontor har det varit fortsatt tyst efter att man i onsdags kväll meddelade att koncernchefen Martin Winterkorn avgår. Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Winterkorn nu kan få 580 miljoner svenska kronor i avgångsvederlag.

Källor till Reuters säger samtidigt att Volkswagen på fredag ska avslöja vilka som ligger bakom fusket. Sedan tidigare är det klart att Winterkorns ersättare då ska presenteras. Matthias Müller, nuvarande chef för Porsche förväntas då ta över.

Allt om VW-skandalen på en minut. Klicka här!

Detta har hänt

Skandalen uppdagades av USA:s miljömyndighet (EPA) när man upptäckte att Volkswagen lurat utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i ett flertal bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.

Utsläppen ska ha varit 40 gånger mer än vad som tillåts.

De berörda dieselbilarna är Audi A3, VW Jetta, Beetle, Golf och Passat men tester ska genomföras på ytterligare bilmodeller.

Från början var det oklart om även europeiska bilar har omfattats. Nu har VW erkänt att så är fallet.

Advokater i USA förbereder nu minst 25 fall av grupptalan mot Volkswagen och biljätten uppskattas få böta motsvarande 144 miljarder kronor. Företaget uppges ha avsatt cirka 50 miljarder kronor till bland annat skadeståndskrav.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet