Postnord har ett halvår på sig att uppvisa en förbättring, enligt regeringen. Foto: TT

Många fortsätter att klaga på Postnord

Uppdaterad
Publicerad

Nya siffror visar att klagomålen på Postnord fortsätter att strömma in. I september mottog bolaget drygt 6.400 reklamationer om felutdelade, försenade och saknade försändelser. ”Jag kan ännu inte se något trendbrott”, säger Sten Selander på Post- och telestyrelsen.

Som SVT Nyheter tidigare har berättat om har klagomålen mot Postnord ökat markant sedan i våras, då tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) började begära in siffror månadsvis.

I mars tog bolaget emot 5.597 klagomål, som rörde allt från felutdelade till försenade och saknade försändelser. Toppen nåddes i juli med 8.117 klagomål.

Poststrulet

Nu visar nya siffror att antalet klagomål visserligen har minskat, men att de ändå fortsätter att strömma in. I september kom sammanlagt 6.406 reklamationer in till Postnord – vilket fortfarande är mer än i mars, april, maj och juni månad.

Målet inte nått

Enligt PTS visar septembersiffran att Postnord fortfarande har en del att göra för att komma till rätta med sina problem.

– Det är fortfarande en väldigt hög siffra. Postnord är ännu inte är framme vid något mål. De åtgärder som bolaget vidtagit har inte fått önskvärd effekt ännu. Det är svårt att förutsäga när åtgärderna får genomslag eftersom de är av en så pass långsiktig karaktär, säger Sten Selander som är chef för postavdelningen på PTS.

Trots att septembersiffran är lägre än den för både juli och augusti kan han ännu inte se något trendbrott.

– Det är svårt att se en trend baserat på en enskild månad. Siffrorna kan variera av andra skäl.

Utökade kontroller

I oktober sade näringsminister Mikael Damberg att Postnord hade ett halvår på sig att uppvisa en förbättring, innan PTS presenterar sin nästa kvalitetsundersökning om det svenska postväsendet. Myndighetens uppföljning på sommarens studie, där det konstaterades stora brister på den svenska postmarknaden, väntas vara färdig någon gång i mars–april.

Under hösten har PTS utökat sin tillsyn av Postnords verksamhet ute på fältet. Samtidigt håller myndigheten regelbundna möten med bolagets ledning för att följa arbetet.

Inte nöjda

Postnord uppger att bolaget är inne i ett stort omställningsarbete, och att man är medveten om att det finns kunder som är besvikna för att man inte lever upp till förväntningarna.

– Vi är inte nöjda med var vi är än, men vi jobbar intensivt för att bli bättre. Det här är bättre siffror än i augusti och jämfört med september för ett år sedan, säger Per Ljungberg som är kommunikationschef för Postnord Sverige.

I oktober har Postnord börjat genomföra flera förändringar för att förbättra verksamheten. Det handlar om bättre indata till sorteringsmaskinerna, uppföljningar av kvaliteten på kontoren ute i landet och förändringar i kundservicen.

– Vi håller på och ser över hur kundservicen kan ta över större delen av kommunikationen med kunderna så att brevbärarna kan fokusera på leveranserna.

Klagomål mars–september

Mars – 5.597 (varav 1.906 felutdelade, 261 försenade och 2.367 saknade försändelser)

April – 5.131 (varav 1.930 felutdelade, 204 försenade och 2.035 saknade försändelser)

Maj – 4.956 (varav 1.878 felutdelade, 189 försenade och 1.983 saknade försändelser)

Juni – 6.389 (varav 1.860 felutdelade, 228 försenade och 2.443 saknade försändelser)

Juli – 8.117 (varav 1.123 felutdelade, 123 försenade och 1.833 saknade försändelser)

Augusti – 7.499 (varav 2.156 felutdelade, 304 försenade och 3.689 saknade försändelser)

September – 6.406 (varav 2.260 felutdelade, 256 försenade och 2.465 saknade försändelser)

Källa: Postnord

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet