Foto: TT

Många VW-bilar ännu inte åtgärdade

Uppdaterad
Publicerad

Nio av tio av Volkswagens fuskbilar i Sverige har fortfarande inte åtgärdats efter att utsläppsskandalen uppdagades 2015, samtidigt som över hälften saknar åtgärdsplan, uppger Svenska Dagbladet.

Volkswagen släpar efter i uppdateringen av mjukvaran i bilarna som ingår i den uppmärksammade utsläppsbluffen som avslöjades under förra hösten. Endast 31.000 av sammanlagt 228.000 berörda bilar i Sverige av Volkswagen-koncernens märken Volkswagen, Audi, Skoda och Seat har uppdaterats under de 15 månader som gått, skriver Svenska Dagbladet.

Dessutom saknar nästan hälften en godkänd åtgärdsplan. Den tyska transportstyrelsen KBA har flera gånger underkänt Volkswagens åtgärder eftersom de haft negativa konsekvenser på förbrukning och körbarhet. Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige, säger till Svenska Dagbladet att bolaget ska öka takten.

Volkswagens utsläppsbluff

Skandalen blev ett faktum när Volkswagen erkände att de hade installerat hemlig programvara i bilarna för att de skulle framstå som miljövänligare än vad de var vid utsläppstester.

Många väntar tills bilen tas in på service

En förklaring till att det hittills bara är var tionde kund som fått sitt fel åtgärdat kan vara att många väntar tills bilen ska in på service. En VW-kund hörde av sig till SVT och tycker att det är fräckt sätt från VW:s sida att försöka locka in kunderna till bolagets serviceverkstäder.

”Deras service är mycket dyrare än hos fristående serviceställen så har många som mig inte varit inne på en VW-serviceverkstad” står det i mailet.

Men enligt Volkswagens presschef Marcus Thomasfolk finns det också möjlighet för de som berörs att kostnadsfritt få felet åtgärdat.

– Anledningen att man måste komma till en av våra auktoriserade verkstäder är att de har tillgång till våra diagnosverktyg och de behövs för att kunna ladda ner den mjukvara som behövs, säger Marcus Thomasfolk.

– Men man måste inte boka en service utan det går att lämna in bilen enbart för att få den nya mjukvaran installerad. Vi står dessutom för taxi eller hyrbil.

Tagit tid att få lösningen godkänd

Det har dock tagit tid att få lösningen godkänd av de tyska myndigheterna som än så länge bara lämnat tillstånd för hälften av de 228.000 kunder vars bilar haft för höga utsläpp av kväveoxid.

– Det beror på att vi har tusentals variationer där varje modell av våra märken Skoda, Seat Volswagen och Audi som kan fås med olika motorer och växellåda. Det är därför det tagit så lång tid att få fram godkännanden. Men vi hoppas att alla godkännanden ska vara klar senast i januari nästa år, säger Marcus Thomasfolk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet