Foto: TT

Blötsnö i Halland – fortsatt halkrisk

Publicerad

Igår inleddes Vasaloppsveckan och under tiden avlöser sportloven varandra landet över. Det innebär att trafikbelastningen ökar på de svenska vägnäten, vilket också för med sig förhöjd olycksrisk. I sydväst blir det troligtvis dåligt väder under lördagen.

I sydvästra Sverige väntas det blötsnö under lördagen, vilket kan bidra till halka på vägarna – särskilt för dem som återvänder från eventuella sportlovsresor.

– Halland kommer få dåligt väder – mycket snö och det kan bli halt på vägarna. Ovädret kommer från västkusten och drar sig sedan uppåt. Man kan vänta sig någon decimeter snö, säger Åsa Rasmussen, meteorolog på SVT.

Fint väder på söndagen

– För dem som deltar i Vasaloppen på söndagen kan det bli riktigt fint väder. Det väntas snöa under natten, och spricker upp imorgon, säger Åsa Rasmussen.

Intensivaste trafikveckan

Enligt regionsledningscentralen i Örebro inleds nu den mest intensiva trafikveckan i Sälenområden på hela året.

Anledningen är starten på Vasaloppsveckan, sportlovet och stugbytedagarna som oftast är på helgerna. Det innebär också att polisen stärker sin närvaro i Dalatrafiken med både dold och öppen trafikövervakning.

– Det är mycket trafik nu, bekräftar Johan Alm, gruppchef för trafikpolisen i Dalarna, som befinner sig på riksväg 69 mellan Falun och Rättvik.

Enligt Alm rullar den täta trafiken på utan köbildningar. Han betonar att den stora majoriteten bilister sköter sig bra.

– Men som alltid finns det några som kör med för hög hastighet, ligger för nära framförvarande och gör farliga omkörningar, säger han till SVT Nyheter.

Olyckorna ökar – med 15 procent

För många innebär det en omställning i körbeteende, från att ta bilen mellan jobbet och hemmet ska man plötsligt köra flera timmar under samma dag, ofta med bilen fullpackad.

Det kan få konsekvenser. Under första sportlovsveckan ökar trafikolyckorna med 15 procent, enligt statistik som Motormännens riksförbund tagit fram.

– Många av olyckorna sker på de större och vältrafikerade vägarna, det kan ge upphov till långa köer och förseningar, men sällan riktigt svåra personskador. Olyckorna med allvarligast följder sker oftast på det mindre vägnätet. På icke mötesseparerade vägar med 70-90 km per timme i hastighetsbegränsning sker flest olyckor med allvarligt skadade eller omkomna, säger Carl Zeidlitz trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund i ett pressmeddelande.

Var väl förbered

Katarina Wolffram vid trafikverkets pressjour påminner om hur viktigt det är att hålla en låg tyngdpunkt i bilen.

– De flesta kanske bara har takboxen till sportlovsveckan. Man tänker sig inte för, utan lägger upp tunga saker i boxen. De ska ligga så långt ner som möjligt i bilen. Så att man får en låg tungpunkt. Skulle man tvärnita så ska den inte släppa.

Utöver detta gäller så klart det uppenbara: Se till att vara utvilad och nykter. Ge dig inte iväg på fredag kväll efter jobbet, vänta hellre till dagen efter. Ha dock i åtanke att helger ofta är stugbytardagar på fjällorterna, vilket medför extra mycket trafik.

– Tänk på att alltid använda bilbältet, var utvilad och ha gott om tid när du ger dig ut i sportlovstrafiken. Välj mötesseparerade vägar där det går, håll hastighetsgränserna och avstånd till andra bilar och låt bli onödiga omkörningar. Välj bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägar. Kontrollera att alla lampor fungerar, se över torkarbladen och fyll på spolarvätska, säger Carl Zeidlitz.

Stäm av framkomligheten

Se till att ha koll på framkomligheten innan du ger dig ut. På Trafikverkets webbplats finns tillfällig information om framkomlighet. Gröna vägar innebär barmark, medan rött innebär besvärligt väglag. Gulmarkerade sträckor innebär risk för besvärligt väglag.

– Från Stockholm och uppåt är det hel del gula sträckor. Det kan innebära risk snö och is på vägarna. Det viktigaste är att man tänker sig för och inte förväntar sig sommarväglag hela vägen om upp till fjällen, för det är vinter, säger Katarina Wolffram.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.