Anna Johansson, ny infrastrkuturminister (S) Foto: TT

Minister litar inte på tågen

Uppdaterad
Publicerad

Den nytillträdda infrastrukturministern Anna Johansson (S) drar sig för att ta tåget när hon ska till viktiga möten. Det berättade hon i Gomorron Sverige.

– Har man ett tidigt möte i Stockholm så vågar man kanske inte åka på morgonen från Göteborg, säger ministern som själv bor i Göteborg.

– Vis av erfarenheten vet jag att det inte är ovanligt med förseningar på kanske en halvtimme eller en timme.

Det är ett problem menar den nytillträdda ministern,  att många inte vågar lita på att tågen kommer i tid, eftersom det gör tåget mindre attraktivt som transportmedel.

– Eftersom tåg är ett mer miljövänligt än många andra alternativ så måste vi se till att stärka underhållet så att folk kan lita på tåget.

Ny kaosvinter?

Senast i helgen drabbades trafiken av ett stopp i Hallsberg, med tågevakuering och stora förseningar som följd. Många oroar sig nu inför vinterns snö och kyla. Blir det en ny kaosvinter?

– Det här är ju ett  välkänt problem, att vi har stora bekymmer med järnvägen i Sverige. Det är ett problem som den nya regeringen tar på stort allvar och vi har skjutit till mer medel, för underhåll framför allt. Sedan är ju järnvägen i behov av utbyggnad också, men det akuta handlar om att försöka förbättra underhållet, säger Anna Johansson.

Men så har ju alla regeringar sagt de senaste 10-15 åren?

– Ja, men det vi ser i dag är resultatet av ganska många års försyndelser, att man inte har skött underhållet ordentligt. Vi ser nu att det är kanske ännu värre än vad vi hade föreställt oss. Skicket på banor, ställverk, växlar och allt vad det är, är sämre än vad man sagt tidigare.

Men satsning på underhåll, är inte det på väldigt lång sikt?

– Nej, det är ju både på lång och kort sikt. Den förra regeringen började mot slutet av sin tid en satsning som inte fått fullt genomslag än, nu höjer vi upp ambitionsnivån ytterligare och tillför ytterligare 1,2 miljarder per år de närmaste åren för ökat underhåll.

Hoppas på effekter

Anna Johansson hoppas att effekterna ska bli märkbara redan under den kommande vintern.

– Vi håller nu kontakt med både Trafikverket och andra aktörer inom järnvägsområdet och säkerställer att de förbereder sig inför vintern. Och då handlar det  både om att se över de kritiska punkterna och att ha färre avgångar – för vi vet att det är väldigt trångt på spåren i Sverige, och ju fler tåg desto större är naturligtvis risken för störningar.

– Att det blir störningar när det kommer mycket snö, det är svårt att undvika, men det gäller att det finns en organisation på plats.

Men vill inte den nya regeringen ha mer tåg, inte färre tåg?

– Jo, men vi kan inte ha fler tåg på de spår som finns i dag. Vi behöver både se till att den järnväg vi har i dag fungerar och komma ikapp med underhållet, vilket kommer att ta ett antal år, men också ha en utbyggnad av järnvägen.

När blir det bättre då, med den här regeringen?

-Ja, den avgående regeringen gjorde en del satsningar, och Catharina Elmsäter-Svärd hade regelbundna möten med branschens aktörer, vilket jag tänker fortsätta med. Jag hoppas att det kommer att bli bättre redan denna vinter. Så ska man ju komma ihåg att vi har haft ett par ganska extrema vintrar vädermässigt.

SJ: ”Speglar lågt förtroende”

Sj:s kommunikationsdirektör Helga Baagøe pekar på att problemen inte i första hand är SJ:s utan har med infrastrukturen att göra:

– Av förseningarna är 17 procent orsakade av oss och 50 procent beror på infrastrukturen, säger hon. När det gäller infrastrukturministerns uttalande anser Helga Baagøe att det speglar ett bredare sentiment:

– Hon ger uttryck för ett grundproblem, nämligen att järnvägen har lågt förtroende, men hon ger också uttryck för att hon förstår att detta är kopplat till det eftersatta underhållet, säger hon.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.