– Inget skulle minska trafikdöden fortare än om vi ökade mittsepareringen av de 200 farligaste vägmilen vi har i landet, säger Motormännens vd Fredrik Daveby.
Den nya infrastrukturministern Anna Johansson (S) säger att mitträckena är viktiga, men att det även kan finnas fler alternativ för säkrare vägar.
Nollvisionen
– Det har varit en ganska omfattande utbyggnad av mitträckena. Om just det är lämpligt på de vägsträckor som återstår får framtiden utvisa.
– Vi strävar efter nollvisionen. Ser man att en vägsträcka är särskilt olycksdrabbad så får man titta på åtgärder, till exempel fartkameror och att få ner hastigheten. Man behöver jobba på olika fronter, säger Anna Johansson.
E45, från Göteborg till Karesuando, har en sträcka på närmare 140 mil som inte är mötesseparerad. Andra farliga vägar är E12 och E10.
Halvering av antalet omkomna
En utbyggnad skulle leda till att antalet omkomna minskade med ungefär 30 personer per år, och antalet svårt skadade med 150, enligt Trafikverket och Motormännen.
Men sett på det stora hela, så har antalet omkomna och svårt skadade minskat kraftigt på senare år. 1997 så omkom 511 personer, förra året så var siffran nere på 264, nästan en halvering.