Foto: TT

Ny strategi ska minska mc-döden

Uppdaterad
Publicerad

Våren är här och snart börjar många av landets drygt 300.000 registrerade motorcyklar rulla på de svenska vägarna. Men mc-körning är riskabelt och 2015 blev ett mörkt år i olycksstatistiken. För att vända trenden myndigheterna tagit fram en ny säkerhetsstrategi.

Varje år omkommer mellan 30 och 60 motorcyklister på svenska vägar. Och nu när MC-säsongen närmar sig har elva myndigheter och organisationer tagit fram en ny säkerhetsstrategi för motorcyklisterna, i hopp om att minska mc-döden och extrema trafikbeteenden.

– Extremt beteende på tvåhjulingar kan vara att köra väldigt fort, men det kan också vara aggressivitet i köer där man tränger sig och retar upp bilisterna, säger Per Johansson, vd i mc-branschens Riksförbund.

Ökning 2015

Under 2015 omkom 45 motorcyklister i trafiken, en rejäl ökning från året innan då 31 personer dödades.

I ett försök att minska mc-döden har nu elva myndigheter och organisationer – bland dem Trafikverket och mc-branschens Riksförbund – tagit fram en ny säkerhetsstrategi för motorcyklister. Bland de faktorer man fokuserar på är säkerheten på fordonen, förarnas kunskapsnivå och hur vägarna kan bli säkrare.

Även SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, har medverkat till den nya säkerhetsstrategin.

– SKL:s roll är att sprida information kring den här strategin, som hur man ska utforma vägar på ett trafiksäkert sätt. Motorcyklister är en utsatt grupp och vi behöver arbeta mer strukturerat med säkerhetsfrågor, säger Erik Levander, som arbetar med transport och infrastruktur på SKL.

Problem med droger och alkohol

Dessutom har man förhoppningen att polisen, till och från, ska ha speciella mc-veckor med fokus just på motorcyklar. Och i kampanjer vill man få ner antalet omkomna förare som kör utan mc-kort.

– Är det någon som verkligen behöver körkort är det just motorcyklister. Vi är utsatta trafikanter, och många av de som dör i motorcykelolyckor har droger eller alkohol i blodet. Det måste vi arbeta med för att få bort, säger Per Johansson på mc-branschens Riksförbund.

– Det som utlovas i den här mc-strategi kommer att mätas och följas upp. Därmed kan vi också uppnå resultat.

Antalet omkomna och svårt skadade mc-förare varierar mellan åren, visar statistiken från Sveriges MotorCyklister. Men den långsiktiga trenden har varit minskad dödlighet, särskilt som antalet motorcyklar sedan 1998 ökat från 130.000 till drygt 300.000.

2015 var dock en mörkt år i olycksstatistiken då antalet dödade motorcyklister vände upp, en utveckling som myndigheterna nu alltså försöker vända.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.