Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Nya reklamfilmen får hård kritik

Reklam i Försäkringskassans regi, gammal och ny.

Är det ok att Försäkringskassan uppmanar ungdomar att söka bostadsbidrag i en reklamfilm?
Flera har reagerat med ilska på Försäkringskassans senaste kampanj:
–Jag tycker sånt här är allvarligt, säger riksdagsledamoten Hanif Bali (M).

Reklambyrån som fick uppdraget hade som syfte att lösa två problem.

Dels öka användningen av självbetjäningen på nätet och dels att vidga målgruppen som söker bostadsbidrag.

Enligt Försäkringskassan är det mest unga personer som söker bidrag medan en stor grupp barnfamiljer inte får bostadsbidrag trots att de har rätt till det.

Kampanjerna har dock hittills inte varit riktad till barnfamiljer utan unga. Förra året lanserades Facebook-kampanjen ”Förbättra din status” med bland andra kändisduon Filip & Fredrik. Den kampanjen kostade 3,4 miljoner kronor och Filip och Fredrik fick en halv miljon i arvode.

”Alla har rätt att ha sin åsikt”

Moderaten Hanif Bali gästade Aktuellt och framförde kritik mot Försäkringskassans senast reklamfilm:

–Delvis har den en ton som beklagar sig om man har en inkomst och har ett jobb. Det är såklart beklagligt att man har den tonen. För det andra har man en väldigt lätt ton på vad de som behöver det här bidraget, att det är nåt man gör för skojs skull.

Jonas Lindgren, kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, svarade:

–Alla har rätt att ha sin åsikt. Det finns väl inget svart eller vitt, eller rätt eller fel. Vi tycker det är ganska viktigt att de som har rätt till bidrag vet det, eller inte. 

Reklam i ”Anslagstavlan”

Det ska kanske tilläggas att Försäkringskassan i alla tider har informerat om rätten till bidrag. Bland annat i ”Anslagstavlan”, ett klipp som du kan se i inslaget i toppen av artikeln.

–Den tiden är väl lite grann förbi när myndigheter kommunicerade med massutskick till hela Sveriges befolkning. Nu handlar det om att nå olika grupper i olika faser i livet, det jobbar vi ganska hårt med, sa Jonas Lindgren.

–Om man är emot massutskick borde väl en reklamfilm på TV4 vara just det, massutskick, blev repliken från Hanif Bali.