Operatörerna är enligt lag skyldiga att lämna över numret när kunderna byter operatör. Foto: TT

Fler klagar på strul att flytta telefonnummer

Uppdaterad
Publicerad

Det folk klagade mest på mest hos Post- och telestyrelsen förra året var svårigheter i samband med att ett telefonnummer skulle flyttas till en ny operatör. Klagomål om otillbörlig marknadsföring har däremot minskat.

Operatörerna är enligt lag skyldiga att lämna över numret när kunderna byter operatör, och det ska göras gratis. Men någonting hände uppenbarligen förra året eftersom nummerklagomål gått från fjärde till första plats när PTS nu sammanställt klagomålen.

”För att marknaden för telefonitjänster ska fungera väl och för att alla ska kunna dra nytta av den konkurrens som finns är det viktigt att kunderna upplever det så enkelt som möjligt att byta operatör. Frågan om nummerportering är därför viktig för oss och vi kommer att följa utvecklingen av antalet klagomål på området”, skriver Ann-Sofie Eriksson Fahlgren, chef för enheten för konsumenträttigheter, i ett pressmeddelande.

Färre klagar på försäljare

Problemet med otillbörlig marknadsföring, alltså påstridiga försäljare som med tvivelaktiga metoder får kunder att byta abonnemang, minskade under förra året.

Klagomålen är väldigt få i förhållande till antalet abonnemang. För de stora operatörerna är det mindre än 0,1 procent av kunderna som klagar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.