Marie Tallsäter är en av många konsumenter som har hört av sig till SVT:s konsumentredaktion Plus efter att ha fått oönskade betalningskrav för bilvärderingar på nätet. Hon valde att bestrida både kraven från bilvärderingssajten och inkassokraven som följde. Till slut tystnade kraven.
LÄS MER: Bilvärderingen ledde till estniska hot om domstol
– Många tror att det är besvärligt att bestrida, men det är faktiskt inte så komplicerat om man följer råden som finns, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, som har fått hantera många liknande ärenden.
Hon bjuder här på smarta tips på hur du kan tänka när du anlitar tjänster på nätet.
Fyra tips på hur du skyddar dig
1. Är tjänsten är kostnadsfri?
På vissa webbplatser döljs priset genom finstilt text eller utformning som drar din blick till andra delar på sidan än till prisuppgifterna. Gör aldrig en värdering i en pop-up annons eller annons på sociala medier utan att kontrollera företagets webbplats samt avtalsvillkor.
2. Kolla fakta
Ta reda på fakta om företaget, kontaktuppgifter samt i vilket land företaget finns.
3. Vad säger andra?
Ta reda på vad andra konsumenter säger om företaget. Gör en sökning på företagsnamnet i en sökmotor.
4. Dokumentera din beställning
Ta skärmdumpar på varje steg i beställningen eftersom en webbplats eller annons kan ändras snabbt. Då har du bevis om företaget skulle ta betalt för något som du vid beställningen upplevde som gratis.