Så slipper du bli lurad på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Lämna inte ut dina kontokortsuppgifter. Det är det första rådet som Konsumentverket ger för att människor ska slippa bli lurade av oseriösa företag som annonserar på nätet.

– Om villkoret för att man ska få någonting är att man ska lämna ut sina kontokortsuppgifter, då ska man backa omedelbart, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

Skillnaden mot seriösa företag är att dessa inte ber om kontokortsuppgifter direkt på nätet, säger han, utan de använder sig av säkra betallösningar. Så om ett företag vill ha dina kontokortsuppgifter direkt, är det ett starkt varningstecken.

Måste läsa det finstilta

Vidare måste man läsa de finstilta villkoren i en annons – inte bara fylla i sina uppgifter och skicka iväg.

– Typiskt för företag som är så kallade abonnemangsfällor är att de i sina annonser har villkor som är svåra att hitta. De kan till exempel erbjuda ett gratisprov på någon produkt, men den som beställer ser inte att beställningen är förenad med ett abonnemang som kan komma att kosta tusentals kronor, säger Hans Lundin.

Står det inga avtalsvillkor alls ska man också vara på sin vakt.

– Ofta går det lite för fort att fylla i och skicka iväg sina uppgifter. Man är kanske van att surfa runt på nätet och kanske inte tänker på vad man tackar ja till, säger Hans Lundin.

Kolla kontaktuppgifter

Ett annat varningstecken är vilka kontaktuppgifter som finns till företaget. Man bör titta efter om det finns någon kontaktadress och telefonnummer eller om det enbart finns en epostadress. Fungerar dessa i så fall, om man vill komma i kontakt med företaget för att till exempel säga upp ett abonnemang?

Vad gör man då om man trots allt har gått i fällan och sitter där med en faktura som man tycker är felaktig eller ett avtal som man inte vill kännas vid?

– Om det är ett utländskt bolag kan man vända sig till vår tjänst Konsument Europa för att få rådgivning. Det allmänna rådet är att om man inte anser sig ha beställt något, så ska man bestrida. Det gör man genom att skriva till företaget att man inte tänker betala. Om det kommer inkassokrav ska man även bestrida dem, säger Hans Lundin.

Det är viktigt att spara de meddelanden som man skickat till företaget, säger han vidare.

Ska kunna visa att man har bestridit

– Om ärendet når tingsrätt och kronofogde ska man kunna visa att man har bestridit i alla instanser. Och hittar man ingen mejladress att skriva till ska man kontakta Konsument Europa, för de har samlat epostadresser till sådana bolag.

Och man ska inte vara rädd för att stå på sig, framhåller Hans Lundin.

Ska alltid stå på sig

– Det går alltid att vända sig till oss för att få hjälp och råd. Ring vår tjänst Hallå Konsument så slussar de dig rätt. Det går också att vända sig till den kommunala konsumentvägledaren i de kommuner där sådana finns.

– Det finns nog ett stort mörkertal, där människor gett upp och betalat därför att de inte vet att de kan bestrida. Även om man hotas med inkasso ska man bestrida och stå på sig. Bolagen kan stämma dig, men vi har inte hört om något utländskt bolag som gjort det, säger Hans Lundin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.