NVSA (New Vehicle Security Assessment) har sitt ursprung i Storbritannien och infördes i Sverige 2008. Den innefattar normer om hur bilar ska konstrueras och utrustas för att hindra inbrott och stölder.
Varje år NVSA-testar försäkringsbranschen nya bilmodeller som lanserats på den svenska marknaden för att se hur bra stöldskyddet är.
Volvo toppar listan
I år har 161 bilmodeller på den svenska marknaden genomgått NVSA-tester. 21 procent av bilarna har fått toppresultat. Och det är svenskt som toppar listan.
– Volvo befäster sin tätposition tillsammans med Porsche. Audi och Lexus har däremot backat något från de tidigare årens toppresultat, men har rakt igenom godkända bilar, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
LÄS MER: Ökning av bildelsstölder
Även Volkswagen och Seat hamnar högt upp på listan över bra stöldskydd.
Vägrar testa bilarna
Men det finns ett antal bilar som inte klarar NVSA:s krav och det innebär ett sämre resultat jämfört med tidigare år.
– Det beror framför allt på att de märken som inte ger försäkringsbranschen möjlighet att testa sina bilar nu räknas in i underlaget, men har givits lägsta möjliga gradering, säger Anders Edvardsson.
Dyrare premier
BMW, Mercedes och Mazda är några av de biltillverkare som väljer att inte rapportera sina fordon för klassificiering.
LÄS MER: Liga på stöldturné stal BMW-rattar
Det kan göra det dyrare för konsumenten att försäkra sin bil. Klassificeringen påverkar konsumenternas försäkringskostnader, då den används när premien ska sättas.
– De modeller som försäkringsbranschen inte fått möjlighet att NVSA-testa tilldelas lägsta graderingen, en stjärna, i sammanställningen och vi kan inte rekommendera att en konsument som värdesätter ett bra stöldskydd väljer någon av dessa bilmodeller.
Företagshemligheter
Fredrik Wharolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige har en annan förklaring till varför bolaget inte testar sina modeller – det handlar om företagshemligheter.
– Vi tar stöldsäkerhet på största allvar och det är en av våra prioriterade frågor. Men hur vi jobbar förebyggande mot stölder är inget som vi vill dela med offentligheten, det är en process som vi vill ha full kontroll över själva, säger han till TT.