Båtsäsongen lider mot sitt slut och de flesta är tillbaka på arbetet efter semestern. För båtägarna innebär det mindre tid med flytetyget och därför passar tjuvarna att slå till.
Det gäller inte bara dem som förtöjt sina båtar vid båtklubbarnas bryggor, utan också dem som har sin båt vid sommarstället. Ju färre personer som vistas i området desto mer ostört kan tjuvarna agera. Från mitten av augusti tills båtarna tas upp ur vattnet innebär högsäsong för de kriminella.
– Ligorna vet att båtarna ligger obevakade, säger Carina Birking, utredare på Larmtjänst till SVT Nyheter.
Varje år själs det båtar och båtmotorer för mellan 160 och 170 miljoner. Utöver det tillkommer också skador som uppkommer i samband med stölder och stöldförsök och som måste åtgärdas.
Flytvästar och lyftkranar
Merparten av stölderna är organiserade av utländska ligor och enligt Larmtjänst försvinner omkring 70 procent av stöldgodset ut ur landet.
– Det är otroligt lite som kommer tillbaka. Nyligen stals fem båtmotorer i Ludvika och de återfanns i Litauen, säger Carina Birking.
Tjuvarna är ofta kunniga och vet vad de letar efter och de använder inte sällan lyftanordningar, för att kunna flytta stora och tunga utombordsmotorer. Det förekommer också att tjuvarna placerar mindre utombordsmotorer på flytvästar och sedan drar dem till strandkanten.
Renoveras och säljs
Per–Yngve Velander på polisen i Söderhamn är specialiserad på båtstölder. Enligt honom organiseras stölderna av östeuropeiska ligor.
– Det går i flera led. Några får en beställning och letar sedan efter båtar med lämpliga motorer. Sedan kommen några andra och genomför själva stölden. De vet var de ska åka och vilka båtar de ska plocka motorer ifrån, säger Velander.
Vanligtvis smugglas stöldgodset ut via färjor till Baltikum. Därefter återställs eventuella skador efter stölden och motorerna märks sedan om, innan de så småningom säljs vidare.