Den nedslående slutsatsen kommer från en ny studie gjord av den ekonomiska samarbetsorganisation OECD, vilken i sin tur baseras på resultaten från läsundersökningen Pisa 2009.
De svenska resultaten låg ungefär i mitten både vad gäller resultat och likvärdighet 2009. Men utvecklingen åren 2000-2009 var mer negativ i Sverige än i de flesta andra länder.
Slutsatsen i OECD-rapporten är att skolan kan bli mer likvärdig om resultaten förbättras - och det på ganska kort tid. Det har skett i bland annat Tyskland, Lettland, Albanien och Chile.
Men det är fortfarande länder som Finland och Korea som hör till toppskiktet. Där är skolan bäst på att utjämna sociala skillnader, samtidigt som resultaten är på topp.
I snitt löper elever från fattiga och/eller lågutbildade hem dubbelt så hög risk att få dåliga resultat, jämfört med elever från välutbildade hem.
Skillnaden i prestation kan motsvara två år i skolbänken, enligt OECD.
I ett tidigare reportage berättade vi om författtaren Martin Widmark som satsar all sin tid på att lära barn förstå vad de läser!
-Att läsa eller inte läsa är en klassfråga, säger han.