”Polis i framtiden” heter den rapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. Syftet med utredningen har varit att ge förslag på hur dagens polisutbildning kan göras om till en högskoleutbildning – något som utlovades redan i regeringsförklaringen hösten 2014.
– Vi är fullkomligt övertygade om att det blir en bättre utbildning, sade utredaren Petra Lundh om förslaget till ny utbildning när det på tisdagseftermiddagen lämnades över till Anders Ygeman och till ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson (S).
Obetalad praktik besparing
Vid en presskonferens i Rosenbad gick Petra Lundh snabbt igenom förslagen i rapporten. Polisutbildningen föreslås bli ”en högskoleutbildning på grundnivå med en omfattning på tre år”. Dagens utbildning är på fem terminer varav sex månader utgörs av praktik, så kallad aspirantutbildning.
Just när det gäller den så kallade aspiranten föreslås en förändring som kan tolkas som ett sätt att hålla i pengarna när utbildningen förlängs. Tanken är att polisstudenterna i framtiden inte ska få betalt av arbetsgivaren under praktiken utan att de ska ta studiemedel även då. Det skulle, enligt Petra Lundh, innebära att utbildningen inte blir så mycket dyrare.
Säkerhetsprövning med registerkoll
Omgörningen av utbildningen skulle också innebära att polisstudenter i framtiden ges andra möjligheter att läsa vidare men också att de ges möjligheter att forska. Generellt skulle det på sikt leda till att forskningen om polisen stärks, enligt Petra Lundh.
Under sitt korta anförande räknade Petra Lundh även upp vad som ska krävas för att antas till framtidens polisutbildning, som väntas dra igång höstterminen 2018. De sökande måste vara svenska medborgare, de får inte vara dömda för brott och ska klara sig igenom en ”säkerhetsprövning med registerkoll”.
För att antas måste man också ha godkänt betyg i samhällskunskap och historia, leva upp till ”vissa medicinska krav”, ha ”viss fysisk förmåga”, kunna simma och ha b-körkort.
Studenter som begår brott under utbildningen ska kunna stoppas från att gå vidare till sin ”verksamhetsförlagda utbildning”, alltså sin aspiranttid.
Utredaren tycker att utbildningen även i fortsättningen ska bedrivas vid flera olika högskolor och universitet.