– Det som upprör mig är inte pengarna, utan att det ska ta så här lång tid, säger Ferenc Bush till Plusredaktionen, som länge granskat p-böter.
Flera av tipsen som inkommit till redaktionen handlar om polisens långa handläggningstider.
Ferenc Bush fick sin p-bot när han parkerade i Malmö i mars 2018. Han ställde bilen på en plats han var säker på var okej, eftersom han parkerat där förut. Men trots att Ferenc betalade för sig fick han ändå en parkeringsbot på 600 kronor.
–Jag förstår inte alls varför, säger han.
Inget har hänt på två år
Ferenc p-bot är av en viss typ, som enligt lag måste betalas direkt. Tycker man att en sådan bot är felaktig ska den överklagas till polisen. Det gjorde Ferenc i april 2018.
I februari 2020 har fortfarande inget hänt i ärendet.
Ferenc är inte ensam
Nyligen kritiserade Justitieombudsmannen (JO) polisen för oacceptabelt långsam och passiv handläggning av två parkeringsärenden. Polismyndighetens rättsenhet Syd har enligt JO låtit ärendena ligga utan att någon arbetat med dem.
Just nu väntar drygt 8 000 parkeringsärenden på beslut från polisen Syd, och väntetiden är cirka två år.
– Situationen är bekymmersam och Polismyndigheten bör på ett bättre sätt kunna använda sina samlade resurser, säger JO Per Lennerbrant.
”Jobbar intensivt”
Polisens rättsenhet Syd beklagar de långa handläggningstiderna och förklarar dem med att man genomgått personalförändringar samtidigt som man haft för lite resurser. Nu har polisen dock bemannat med fler handläggare.
– Just nu har vi 23 månaders handläggningstid, men för en vecka sen hade vi två månader längre kö. Så vi jobbar väldigt intensivt för att få ner handläggningstiderna, säger Peter Saarman, gruppchef på polisen Syd.
Han uppger också att Ferenc Bush kommer att få beslut i sitt ärende inom några veckor.
Är du också upprörd över en p-bot? Eller har du insyn i parkeringsbranschen? Här kan du tipsa Plus reporter – och följa granskningen!