Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Liselotte Fridh som jobbar på kundservice hos Dalakraft får ta emot många samtal från oroliga kunder Foto: SVT

Dalakraft om kundernas oro kring elpriserna

Uppdaterad
Publicerad

Liselotte Fridh som jobbar på kundservice hos Dalakraft får ta emot många samtal från oroliga kunder. 

– Vi är helt nedringda och väntetiden är en timme snarare än de två – tre minuter, som vi brukar ha.

– Det är många parametrar som styr ett elpris, tillgång och efterfrågan, väder och vind, men det viktigaste är att den där gasledningen slås på igen , för det gör väldigt mycket för elpriset. 

Elpriserna på marknaden kan man inte göra så mycket åt som det är nu, så man får försöka dra ner på förbrukningen hemma så gott man kan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elen och prishöjningarna – så påverkas Dalarna

Mer i ämnet