Getaway ska växa är tanken nu när Gävle kommun går in och stöttar med 1,1 miljoner kronor om året i ett avtal som löper i 5 år, med option på ytterligare 5.
Motiveringen är att festivalen lockar många besökare utifrån (80 procent av besökarna kommer ifrån en annan kommun), vilket kan gynna de lokala näringsidkarna.
Det priset vi betalar i rena tjänster och förbrukningskostnader kan vi räkna hem på marknadsföringen för Gävle och inte minst på den turistekonomiska vinsten som näringslivet i Gävle får del av. Det gäller ju allt från hotell och boenden, till restauranger och detaljhandeln, säger kommunens näringslivschef Tove Elvelid i ett pressmeddelande.
Även FKP Scorpio är mycket nöjda med avtalet och ser Gävle som den bästa platsen för Getaway Rock Festival.
– Området är fantastiskt och nästan lika hårt som musiken på festivalen. Vi ser nu fram mot att tillsammans med Gävle som partner utveckla Getaway Rock till både en bättre och större festival, säger Jan P Bordahl, administrativ chef på FKP Scorpio Hultsfred AB.
Siktet för i år är att ha en besökarsiffra på omkring 14 000 – 15 000, men framöver ska Gasklockeområdet utvecklas i takt med att festivalen expanderar upp mot 25 000 besökare.