Nytt kontaktcenter ska ge kortare polisköer

Uppdaterad
Publicerad

Nu har polisens nya kontaktcenter invigts. Nu är tanken att det ska resultera i kortare kötider hos polisen.

På fredagen invigdes polisens nya kontaktcenter i polishuset i Falun. Dan Persson, som är regionpolischef i Bergslagen där Dalarna, Värmland och Örebro ingår, var mycket stolt när han invigningstalade i polishusets cafeteria.

Tidigare var det en gemensam telefonkö för alla i Sverige som ringde till polisen för att göra en anmälan. Då kunde väntetiderna i bland vara flera timmar lång.

Två kontaktcenter i regionen

Nu har region Bergslagen två egna kontaktcenter. Ett i Karlstad som öppnade förra sommaren och ett i Falun som startade sin verksamhet för några veckor sedan.

– Nu är den genomsnittliga väntetiden någonstans mellan tre och fem minuter, säger Margit Strid som är projektledare.

I Falun finns nu 20 operatörer och fem förundersökningsledare som sköter den operativa verksamheten. Tillsammans med kontaktcentret i Karlstad kan de ta emot bortåt 500 samtal per dag från folk i Dalarna, Värmland och Örebro län.

Tar emot anmälningar och svarar på frågor

Operatörerna tar emot anmälningar, men svarar också på frågor som till exempel ”När måste man byta till vinterdäck?” Det händer också att någon som egentligen har ett akut ärende och borde ha ringt 112 istället ringer 114 14.

– Då tar vi namn och telefonnummer, ifall samtalet bryts, och kopplar sedan vidare till polisens Regionledningscentral, säger Josefine Jaans, som är en av operatörerna på polisens nya kontaktcenter.

Polisens kontaktcenter har numera också en förundersökningsledare – ett polisbefäl – som finns på plats och som, medan samtalet ännu är uppkopplat, kan fatta beslut om det ska bli en polisutredning eller inte.

Kan förhöras direkt på telefon

Blir det en polisutredning så förhörs den som ringer direkt på telefon.

– Då får han eller hon lämna sina uppgifter medan de är färska i minnet, säger Margit Strid.

Det händer också att den som ringer får besked om att det inte blir någon polisutredning.

– Det kanske inte bedöms som ett brott, eller det kanske inte går att utreda vidare.

– Den som ringer vill ju gärna att brottet ska utredas, men de brukar ändå tycka att det är positivt att få ett besked direkt, säger Margit Strid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.