47 minuters väntan på 1177

Uppdaterad
Publicerad

Personal på 1177 Vårdguiden i Halland larmar om att det råder bemanningsbrist. Det kan leda till långa väntetider för att få vårdhjälp via telefon.

”Återigen är vi inte fullbemannade på grund av sjukfrånvaro”, skrev en anställd på Region Hallands 1177 Vårdguiden i en avvikelserapport till arbetsledningen en kväll i början av februari.

Hen beskriver att det inte ens har gjorts försök att ringa in någon ersättare med motiveringen att ”det inte brukar ringa så mycket på torsdagar”. Till följd av detta den kvällen omkring ”tio samtal i kö och som längst 47 minuters väntetid”.

Folk fyller akuten istället

Manuela Weibull är fackligt förtroendevald för Vårdförbundet på avdelningen och bekräftar bemanningsproblemen.

– Vi har haft det jättejobbigt och det har varit svårt att få in vikarier vid till exempel sjukfrånvaro. Men jag vet att vår ledning gör försök att rekrytera, säger hon.

De 47 minuterna i väntetid som beskrivs i avvikelserapporten hör dock till undantagen, menar hon. Runt tjugo minuter upplever hon som mer normalt.

Vilka konsekvenser får det om väntetiderna blir så här långa?

– Att folk åker direkt till akuten istället för att vänta. Och då blir det stopp där istället. Meningen är ju att vi ska kunna ge råd om hur de ska göra innan de sätter sig och åker in, säger Manuela Weibull.

Görs alltid försök

Magnus Lönn, är avdelningschef på 1177 Vårdguiden i Region Halland. Han känner till klagomålet som förs fram i avvikelserapporten. 

– Vi har samma problem med bemanning av sjuksköterskor som andra avdelningar och är restriktiva med att beordra in folk. Men att det inte ens görs försök att hitta ersättare vid sjukfrånvaro stämmer inte. Det är inte säkert att personalen som jobbar ser precis vilka försök som faktiskt görs, säger han.

Den genomsnittliga svarstiden på 1177 Vårdguiden i Halland ligger på fem och en halv minut, uppger Magnus Lönn.

– Det gör Halland till en av de bästa i landet. Men det är klart att vi ibland upplever toppar där väntetiderna blir längre.

Ta upp med ledningsgruppen

Vårdguiden ingår i samma verksamhet som bland annat ambulanssjukvård och sjukresor.

Efter klagomålet från personal uppger avdelningschefen att han ska ”föra upp 1177 på agendan bland de övriga cheferna i en helt annan utsträcknnig än vad som tidigare gjorts”.

Manuela Weibull på Vårdförbundet tror att bemanningssvårigheterna delvis handlar om den allmänna sjuksköterskebristen, men också på att det är tuffa scheman på 1177 med bland annat telefontjänstgöring varannan helg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.