– De unga flickorna påverkas av detta, säger asfaltsläggaren Jan-Eric Bladh.
”Så ful och mager modell” står det på en handskriven skylt i Halmstad med en pil mot en bikinimodell. Det var asfaltsläggaren Jan-Eric Bladh som ledsnade när han tvingades jobba framför en av reklamskyltarna.
– Så vill väl ingen att kvinnor ska se ut? Se på de smala låren, säger han och pekar på modellen som poserar på en strand.
Orolig för sitt barnbarn
Han berättar att han oroar sig för att hans eget barnbarn ska påverkas negativt av reklambilderna och han kunde därför inte hålla sig från att protestera.
– Alla vill ha tjejer med lite hull, säger Jan-Eric Bladh.
PR-chefen på H&M Sverige, som står bakom reklamen, Johanna Dahl, svarar på kritiken i ett mail till SVT Hallandsnytt.
”För den här kampanjen har vi valt Gisele Bündchen för vi tycker att hon visar upp kollektionen på ett inspirerande sätt. Vi är ledsna om vi har upprört någon med vår kampanj, det är inte vår avsikt. Vi välkomnar kritik från våra kunder och diskuterar hela tiden internt hur vi kan göra våra kampanjer bättre.”