Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag har skämts något fruktansvärt” – hör Johan berätta om diagnosen som nu är ogiltigförklarad. Foto: Peter Osterberger/SVT

Johan placerades i särskola – diagnosen var fel visar ny utredning

Uppdaterad
Publicerad

Placeringen i särskola gjorde att Johan Olofsson fick kämpa i flera år för att få utbilda sig till sitt drömyrke som busschaufför.

Nu, efter 16 år, har han fått diagnosen ogiltigförklarad.

– Jag har skämts något fruktansvärt för denna stämpeln, säger Johan Olofsson.

I klippet berättar Johan Olofsson om vad det betyder för honom att diagnosen blir ogiltigförklarad.

Efter att i flera år försökt få hjälp med att ompröva sin diagnos sökte sig Johan, efter tips, till vuxenhabiliteringen i Halmstad på egenremiss. I februari i år kom den psykiatriska utredningen fram till att Johan inte har någon intellektuell funktionsnedsättning. Placeringen i särskola var alltså felaktig.

”Helt galet”

Johan Olofsson är i dag mycket kritisk till att han blev placerad i särskola av Båstads kommun på, som han anser, bristande underlag.

– Helt galet att det var så enkelt att sätta elever i särskola förr, säger Johan Olofsson.

Kommunen: ”Inte felaktig placering”

Nina Linné, skoljurist i Båstads kommun har inte möjlighet att medverka i en tv-intervju men skriver till SVT:

”Det här beslutet fattades år 2008. Utredningar och beslut skedde i samråd med hemmet. Vår bedömning är att placeringen, som gjordes utifrån då rådande lagstiftning och det underlag som fanns vid tidpunkten, inte var felaktig.”

När SVT träffade Johan Olofsson förra året berättade han om den långa resan till drömjobbet som busschaufför då flera utbildningsinstanser sa nej med hänvisning till att han gått i särskola.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med Johan Olofsson i bussen och hör om den tuffa vägen till drömyrket som busschaufför. Foto: Peter Osterberger/SVT

Så hanteras placering i anpassad grundskola

Mycket har förändrats i lagstiftningen sedan 2008.

I och med den nya skollagen 2010 så skärptes kraven på utredningar. Innan dess förekom det bedömning och diagnoser som fattats på dåligt underlag, menar Magnus Tideman, professor vid Högskolan i Halmstad.

I dag finns ett lagstadgat krav på att en utredning om anpassad grundskola ska omfatta fyra delar: en pedagogisk, en psykologisk, en medicinsk och en social bedömning. Utredningen måste innehålla samtliga fyra delar och samråd med elevens vårdnadshavare ska ske när utredningen genomförs.

De elever som ska tas emot i den anpassade grundskolan är de elever som har en intellektuell funktionsnedsättning och som därför inte bedöms nå kunskapsmålen i grundskolan.

Källa: Nina Linné, skoljurist Båstad kommun

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.