Fanar Al-Kass är krögare och ser inga problem med att sälja alkoglassen om det görs på ett ansvarsfullt sätt. Foto: SVT

Olika syn på försäljning av alkoglass

Publicerad

Butiker och försäljare gör olika bedömning av hur man ska göra med försäljningen av glassen som innehåller fem procent alkohol.

Den alkoholhaltiga glassen fortsätter att väcka starka reaktioner. Glassen innehåller fem procent alkohol och tillåts säljas i helt vanliga livsmedelsbutiker. Kritikerna menar att glassen borde omfattas av alkohollagen och säljas på systembolaget istället.

Många är också skeptiska till hur den har marknadsförts, och menar att reklamen riktar sig till barn.

– Jag tycker inte att den ska få säljas i butik överhuvudtaget. Det vi säljer det vill vi kunna stå för, och det kan vi inte göra i detta fallet, säger Per Ortheden som är butikschef på ICA Maxi Flygstaden i Halmstad.

Ica centralt har gått ut till sina handlare och rekommenderat att man inte ska sälja glassen. En av anledningarna är hur den ser ut.

– Det är färggranna bilder, och den liknar en redan välkänd glass. Det är lätt att missta sig. Glass för mig är riktat mot barn, säger Per Ortheden.

Flera anmälningar

Glassen innehåller fem procent alkohol. Igår berättade vi att nykterhetsorganisationen IOGT-NTO har startat en namninsamling mot glassen. Drygt 3600 personer har skrivit på namninsamlingen.

Och Konsumentverket har fått in flera anmälningar där anmälarna menar att marknadsföringen av glassen riktas mot barn.

I ett uttalande skriver företaget N1CE att det är olyckligt att man förknippats med marknadsföring mot barn. De skriver att de har en utpräglad vuxenprofil, dels med tydligt markerat alkoholinnehåll, men också genom hur glassarna är döpta efter olika namn på drinkar. Företaget skriver också att de är för en 18-års gräns på produkten, men att det är på grund av EU-regler som glassen kommit att kategoriseras som mat.

”Vi har sedan start 2015 haft en strikt 18-årsgräns för vår produkt. Oavsett krog, festival eller retail så har det varit ett krav från vår sida på våra partners. Detta är också vad Svensk Dagligvaruhandel drivit vilket vi ställer oss positiva till.”

”Aningen överdriven kritik”

Fanar Al-Kass är krögare och säljer glassen längs med strandpromenaden på Tylösand. Han håller med om att glassen inte borde få säljas i livsmedelsbutiker, men tycker att kritiken mot den är aningen överdriven.

– Det finns risker med allting. Man måste ändå kunna ge chansen till folk som vill driva sådan här verksamhet, och gör det med försiktighet, säger han.

Han säger också att han kontrollerar åldern på varje kund som köper glassen.

– Jag kommer ta legitimation på varenda en. Det är vår policy när vi säljer detta. Det spelar ingen roll hur gammal eller ung man ser ut. Då försäkrar vi oss att vi inte säljer till minderåriga.

Fakta: Så säger alkohollagen

Alkoholhaltiga preparat får, med de begränsningar som följer av denna lag, säljas inom landet under de villkor som gäller för handel i allmänhet.

Alkoholhaltiga preparat får inte säljas eller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att användas i berusningssyfte.

Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till, eller skildra, barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Källa: Sveriges riksdag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.