Det är många som har tvivlat på att det någonsin kommer att rulla tåg genom Hallandsåsen. Efter 23 år med bland annat giftskandaler och massiva förseningar, och en beräknad prislapp på 10,8 miljarder, är det nu riktigt nära för Sveriges längsta järnvägstunnel att invigas.
– I december kommer tågen att börja gå genom genom tunnlarna, så just nu testar vi alla tekniska system. Samtidigt håller vi på att utbilda och träna den personal som kan komma att jobba här. Bland annat våra egna drifttekniker, räddningstjänsten och så vidare, säger Erik Lööv, projektchef Hallandsåstunneln.
Läcker lite
Och allt går som det ska enligt Erik Lööv. Berget läcker till och med in mindre vatten än vad man räknat med.
– Ja, vi ser en situation idag där det läcker in mindre än tio liter per sekund i tunnlarna. De tillstånd vi har ger oss rätt att släppa in 33 liter per sekund. Vi släpper alltså in mindre än en tredjedel och det är en fantastiskt bra siffra.
Luciatåg inviger
Nu håller också de sista detaljerna till själva invigningsceremonin den åttonde december på att spikas. Ministrar och artister är bokade, men vilka artister det blir avslöjas inte ännu. Och så den 13 december, på självaste luciadagen börjar trafiken att rulla genom tunneln, efter decennier av väntan.
– Jag har full förståelse för att man tycker att det här projektet har tagit lång tid, för det har tagit lång tid. I dagsläget känner jag att vi har ett stort förtroende från både boende och verksamma här runt omkring, och det känns väldigt bra. Det känns också bra att vi kan erbjuda den här ökade kapacitet med fler och tyngre tåg.