I snart två månader har Sabina Andersson haft problem med att hennes post inte kommer fram. Foto: SVT

Får ingen post – kan inte betala räkningarna

Publicerad

Saknade paket och oväntade betalningspåminnelser har blivit följden när många helsingborgare inte fått sin post i tid. Postnord lovar nu snar bättring.

– Det kan liksom dyka upp ett brev, eller två brev – och sen så kommer inget alls. Jag får inte mina paket och avier och jag ligger efter med jättemycket post och räkningar, säger Sabina Andersson.

I snart två månader har Sabina Andersson haft problem med att hennes post inte kommer fram.

Saker hon beställt dröjer och när det väl dyker upp en avisering har det hänt att paketet redan skickats tillbaka till avsändaren.

– Ett mobilskal vi beställde, i lördags skickade hon det och det har fortfarande inte kommit, säger Sabina och bläddrar bland sina sms-kontakter i telefonen.

– Jag har fått påminnelser från bland annat Kronofogden om att jag ligger efter med betalningar, men jag kan tyvärr inte betala dom för jag har inte fått några räkningar via posten.

Nya rutiner

Sabina Andersson bor på Söder i Helsingborg och har hört att många i området har samma bekymmer med posten. I trapphuset träffar vi på en av hennes grannar  – med ett helt färskt exempel.

– Jag var på vårdcentralen i dag och de hade skickat ett brev med mina provresultat, men det har jag inte fått. Och det kan ju vara rätt bra att veta, säger Mia Lindqvist.

Trasslet började när Postnord flyttade stans brevdistrubution till nya lokaler på Ättekulla – som inte var helt färdigbyggda.

Samtidigt ändrade de arbetssätt och centraliserade postsorteringen.

– Det har varit mycket nya rutiner och det försöker vi komma i kapp nu. Vi har bemannat upp, tagit in mer folk, till viss del kan vi ha underskattat förändringen och saknat resurser. Sedan har det varit en tuff omställning för många medarbetare, säger Jesper Nilsson som är produktionsområdeschef på Postnord.

Hoppas på snar lösning

Att många kunder är missnöjda har inte gått dem förbi, antalet klagomål har ökat. Men Jesper Nilsson lovar att deras tjänster snart ska fungera som vanligt igen.

– Jag hoppas inom de närmaste veckorna. Vi jobbar frenesteiskt med att komma i ordning och vi har de sista procenten kvar att komma rätt, känns det som. Vi hoppas så fort som möjligt vara på banan igen och leverera den kvaliteten som våra kunder förväntar, säger Jesper Nilsson.

– Jag tycker att det inte ska ta så lång tid. Jag tycker att när man ringer och klagar så ska det hända någonting, men det händer ingenting, säger Sabina Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.