– Jag kan bekräfta att det skett en kontakt, men inte vart den har lett eller vart den kommer att leda. Om det här skulle bli en process så skulle den bli väldigt lång, säger ordförande för Lantmännen Bengt-Olov Gunnarsson.
Om Lantmännen är intresserade av att gå in som köpare vill han inte kommentera, inte heller vad syftet med kontakten med Nomad Foods har varit.
Tänkbar aktör
Snart efter nedläggningsbeskedet pekades Lantmännen ut som en tänkbar aktör som skulle kunna ta över verksamheten i Bjuv – själva har de inte velat kommentera om det funnits några sådana planer.
Men lantbrukskooperativet är ett fullt realistiskt alternativ när Nomad Foods flyttar produktionen menar Mats Urde, docent i varumärkesstrategi vid ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
– Min spontana tanke är att det känns som en naturlig och klok kontakt att ta från Lantmännens sida, säger han.
Bra varumärke
Lantmännen har redan ett inarbetat varumärke som skulle kunna ersätta Findus-varumärket, som ju Nomad Foods äger, menar Mats Urde.
– Lantmännen har redan ett varumärke och en produktportfölj som mycket väl skulle kunna breddas och fördjupas med nya produkter som tidigare bara fanns under namnet Findus – som ärtorna, fortsätter Mats Urde.
Ytterligare en faktor som talar för Lantmännen är den kunskap och spetskompetens som finns bland deras egna medlemmar – lantbrukarna.
– Det är deras egna medlemmar som under lång tid varit leverantörer till Findus.