Foto: Linda Mathillas

Konstruktionsfel – akut problem för Visingsöfärja

Uppdaterad
Publicerad

Två år efter att Braheborg invigdes är det fortfarande stora problem med färjan. Nu handlar det om ett konstruktionsfel som gör att rederiet av säkerhetsskäl tvingas ändra rutinerna så att passagerare och fordon inte kör på och av samtidigt.

– Färjan och landgången kommer i otakt med varandra vilket gör att en klaff kan slå upp under lastning och lossning, säger Jonny Ödeen, distriktschef på Trafikverket Färjerederiet.

För ett drygt år sedan slog Färjerederiet larm om att klaffen på båten titt som tätt slår upp, framför allt när tunga fordon kör av eller på färjan. Det sker både i Gränna och på Visingsö där systemet är byggt på samma sätt. Hittills har ingen olycka skett men personalen är orolig och har därför sett över rutinerna så att passagerare och fordon nu inte släpps på eller av samtidigt. Dessutom är de alltid flera som bevakar en lastning och lossning.

Fungerar inte

– Systemet fungerar inte och vi är inte nöjda. Konsekvenserna kan bli väldigt allvarliga och därför har vi nu infört rutiner så att passagerna inte utsätts för någon fara, säger  Jonny Ödeen.

Huvudentreprenören Peab som står bakom färjeläget har tillsammans med leverantören gjort flera justeringar, men det har inte hjälpt och under tisdagen hölls ytterligare ett möte i Gränna där de nu lovar en lösning. Redan nästa vecka ska det arbetet börja och enligt distriktschefen är läget akut.

– Det är frågan om vi inte får väldigt allvarliga störningar på trafiken i sommar om det här felet kvarstår. Det finns inget alternativ för det här måste lösas, säger Jonny Ödeen.

Tidsplan

Han är nöjd med dagens möte och menar att det nu finns en tidsplan och att alla är angelägna om att hitta en lösning. 

Är det ovanligt med sådan här problem?

– De jag pratat med känner inte till något liknande problem någon annanstans.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.