Foto: Jönköpings kommun

Här är planerna för ny bro över Munksjön

Uppdaterad
Publicerad

Att köra i centrala Jönköping är körigt. Men en ny bro över Munksjön skulle avlasta de sträckor där det i dag bildas köer i rusningstrafik, visar en färsk rapport som gjorts på beställning av Jönköpings kommun.

I juni är det 10 år sen Munksjöbron invigdes i Jönköping och nu kan det vara dags för nästa bro. Den nya rapporten är en så kallad slutlig konsekvensanalys över bron, som i så fall är tänkt från stadsdelen Torpa som en förlängning av Torpagatan – över till Bangårdsgatan på östra sidan.

Rapporten är gjord för att visa hur trafiksituationen påverkas när området runt södra Munksjön byggs ut. Syftet med en bro skulle vara att länka samman områdena väster och öster om Munksjön, men också att avlasta de centrala gator som är hårt trafikerade. Samtidigt visar rapporten att en ny bro kan bidra till att biltrafiken totalt ökar i centrum.

Vill förbättra situationen för fotgängare och cyklister

Kommunen vill ju minska biltrafiken i centrum och målet är att fler ska gå eller cykla. Därför har man i rapporten också tittat på vilka effekter det skulle bli om bron byggs bara för fotgängare och cyklister. Rapporten ser bara fördelar med en sån bro, bättre luft, mindre buller och andelen gång- och cykeltrafik skulle sannolikt öka.

Henrik Zetterholm, trafikchef i Jönköpings kommun, har beställt rapporten och han är positiv till att bron skulle byggas bara för fotgängare och cyklister.

– Ur ett trafikperspektiv skulle en koppling för den som går eller cyklar vara väldigt positiv, eftersom det minskar avstånden mellan västra och östa stadsdelarna, säger han.

Kan få fler att välja bort bilen

En fjärdedel av alla bilresor i Jönköping är kortare än fem kilometer och Zetterholm menar att en sån bro kunde få fler att välja bort bilen.

– Betydligt fler skulle få en kortare cykelväg. Därför skulle det bli gynnsamt. Jag tror fler väljer cykeln, säger han.

Ännu finns inget beslut på en ny bro över Munksjön.

Fakta: Konsultrapporten

Effekter av en ny bro över Munksjön:

Fördelar:

  • Avlastar biltrafiken främst på Kämpevägen och Munksjöbron, men också på E4:an
  • Ökad framkomlighet för bilister
  • Ökad tillgänglighet för fotgängare och cyklister
  • Länkar samman stadsdelarna öster och väster om bron
  • Marginellt bättre miljöeffekter på luft och buller där trafiken minskar  

Nackdelar:

  • Trafiken ökar på anslutande gator till bron
  • Negativa miljöeffekter avseende luft och buller där trafiken ökar
  • Risk för ökad genomfartstrafik i centrala Jönköping

Effekter av en ny bro över Munksjön bara för gång- och cykeltrafik:

  • Länkar samman stadsdelarna öster och väster om bron
  • Ökad tillgänglighet för fotgängare och cyklister
  • Positiva miljöeffekter på luft och buller främst i direkt anslutning till bron
  • Ökad konkurrenskraft för cykel- och gångtrafik så att fler sannolikt väljer bort bilen vid korta resor

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.