I juni är det 10 år sen Munksjöbron invigdes i Jönköping och nu kan det vara dags för nästa bro. Den nya rapporten är en så kallad slutlig konsekvensanalys över bron, som i så fall är tänkt från stadsdelen Torpa som en förlängning av Torpagatan – över till Bangårdsgatan på östra sidan.
Rapporten är gjord för att visa hur trafiksituationen påverkas när området runt södra Munksjön byggs ut. Syftet med en bro skulle vara att länka samman områdena väster och öster om Munksjön, men också att avlasta de centrala gator som är hårt trafikerade. Samtidigt visar rapporten att en ny bro kan bidra till att biltrafiken totalt ökar i centrum.
Vill förbättra situationen för fotgängare och cyklister
Kommunen vill ju minska biltrafiken i centrum och målet är att fler ska gå eller cykla. Därför har man i rapporten också tittat på vilka effekter det skulle bli om bron byggs bara för fotgängare och cyklister. Rapporten ser bara fördelar med en sån bro, bättre luft, mindre buller och andelen gång- och cykeltrafik skulle sannolikt öka.
Henrik Zetterholm, trafikchef i Jönköpings kommun, har beställt rapporten och han är positiv till att bron skulle byggas bara för fotgängare och cyklister.
– Ur ett trafikperspektiv skulle en koppling för den som går eller cyklar vara väldigt positiv, eftersom det minskar avstånden mellan västra och östa stadsdelarna, säger han.
Kan få fler att välja bort bilen
En fjärdedel av alla bilresor i Jönköping är kortare än fem kilometer och Zetterholm menar att en sån bro kunde få fler att välja bort bilen.
– Betydligt fler skulle få en kortare cykelväg. Därför skulle det bli gynnsamt. Jag tror fler väljer cykeln, säger han.
Ännu finns inget beslut på en ny bro över Munksjön.