Foto: SVT

Kommunens hemsida firar 20 år

Publicerad

För 20 år sedan hade inte internet en lika stor del i vår kommunikation. Men redan då hade Gislaveds kommun en hemsida som invånarna kunde gå in på för att söka information.

Göran Kropp besteg Mount Everest, Göran Persson blev statsminister och galna kosjukan bröt ut. Och så skapades gislaved.se.

Det är oklart hur tidig Gislaved var jämfört med andra kommuner men enligt SKL var det tidigt med en kommunal hemsida redan 1996.

Då såg sidan ut på ett helt annat sätt än vad den gör nu men framför allt har kommunen ändrat sitt sätt att tänka kring hur sidan ska vara uppbyggd.

– Nu är sidan byggd mer utifrån hur invånarna tänker och söker information, som ska göra det lättare för invånarna att hitta rätt information säger Peter Dallmann utvecklingsansvarig Gislaved.se

Mobilanpassad

Sen starten 1996 har sidan byggds om helt och hållet flera gånger. senast var 2013 då sidan gjordes om helt och hållet för att var responsiv, så att den passar på alla olika plattformar som dator, läsplatta eller telefon. En mycket viktig förändring menar Peter Dallmann.

– Det är viktigt att vi har en bra fungerande webbplats. Det är jätteviktigt och det är en service som vi måste erbjuda och det ska invånarna kunna förvänta sig, säger han.

I dag får hemsidan mer än 100 000 besök varje månad och sidan får allt fler besökare Men de är inne en kortare tid visar statistiken. Något som är positivt menar Peter Dallmann.

– Det visar ju att invånarna har lättare att hitta rätt information snabbare, säger han.

Beslut ger trafik

En av de största trafiktopparna de senaste åren var när kommunen sände ett kommunfullmäktigemöte 19 november förra året. Då diskuterades bland annat om skatten skulle höjas.

– Vi kan ju se att vi får ju toppar i samband med att det tagits något beslut eller när media har uppmärksammat någonting säger Peter Dallmann.

Vad tänker du om skillnaderna på hemsidan 1996 och nu?

– Det är väl lite som natt och dag. Det har hänt mycket kring design och form och det är viktigt att det ser bra ut. Informationen måste paketeras pedagogisk och inbjudande. En omodern sida kan avskräcka besökarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.