Därför rasade skolresultaten i Arvidsjaur

Uppdaterad
Publicerad

Idag kom konsultrapporten som förklarar varför Arvidsjaur gått från att vara Sveriges tredje bästa skolkommun till att vara den tredje sämsta, på fem år.

Det var mellan 2010 och 2015 som Arvidsjaur föll som en sten i rankingen bland landets skolkommuner, från att vara en av de bästa, till att vara en av de sämsta.

– Att man sjunkit så mycket i rankingen beror på att fler elever gick ut nian med ofullständiga betyg. Det beror i sin tur på att man inte gjort tidiga insatser för dessa elever, som behövt det, och att man inte haft ett systematiskt kvalitetsarbete, säger Jimmy Svensson, konsult.

Sticker ut

Konsulterna har gjort enkäter och djupintervjuer med elever, lärare, rektorer, tjänstemän och politiker i kommunen och även gått igenom statistik och annat material.

– Det som sticker ut är att eleverna ger en mer positiv bild över sin skola än vad medarbetarna och ledningen gör. Vi tolkar det som att det i vissa grupper av personal saknas tillit till ledningen, säger Jimmy Svensson.

– Jag har varit jättenöjd med hur det fungerar på skolan, säger Signe Olofsson, elev i årskurs nio i Arvidsjaur.

Så tycker eleverna

Medan lärare och politiker befann sig i kommunhuset för att få information om rapporten hade eleverna friluftsdag i skidbacken:

– Jag har varit jättenöjd med hur det fungerar på skolan, både med undervisningen och hur det har varit uppstyrt, säger Signe Olofsson, elev i årskurs nio i Arvidsjaur.

– Jag tror att det delvis handlar om motivation. Alla vet att man tar sig in på gymnasiet i Arvidsjaur även oavsett betyg, fortsätter hon.

”Mot topppen”

Hussein Fathel, som också går på Fridhemsskolan, är positiv till undervisningen.

– Vi är på väg tillbaka till toppen nu. De har satt in extralärare och då får man mer hjälp i skolan och så har de satt in läxhjälp. Det blir som en boost, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.