”Det här har vi sett tidigare”

Uppdaterad
Publicerad

– Man kan tro att denna fråga alltid är på individnivå, men man kan behöva lyfta frågan en nivå, säger Åsa Vikström, specialpedagogisk stöd-chef på specialpedagogiska skolmyndigheten i Norrbotten, om skolmiljön för barn som är diagnostiserade med ADHD eller autism i Luleå.

– Man kan tro att det bara behövs en elevassistent där, eller en kurs där, men man kan behöva lyfta frågan en nivå.

Ett tydligt problem som Åsa Vikström ser är att man börjar försent med planeringen av elevens skolgång. Precis som det var i 6-åriga Lina Erikssons fall som SVT Nyheter Norrbotten berättat om under måndagen.

Autism och ADHD i skolan

Lina, som har högfungerande autism och grav ADHD, går inte i skolan i dag då hon började i en klass med 33 andra elever utan att någon hade kunskap om hennes diagnoser.

– Man ska börja med dessa barns skolplaneringen ett år innan, säger Åsa Vikström vid specialpedagogiska skolmyndigheten i Norrbotten.

Se hela intervjun med Åsa Vikström i inslaget ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Autism och ADHD i skolan

Mer i ämnet